|
|
|
|
De Storage van Châteaudun; Châteaudun, 11 mei 2003
Bezoek tijdens een Meeting National; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Châteaudun is de grootste vliegtuigstorage van de Franse luchtmacht in Frankrijk. Een groot deel van de Franse vliegtuigen
staat hier in opslag tot ze worden gebruikt voor een ander doel. Dit logistieke centrum van de luchtmacht wordt ondersteund
door het Escadron de Convoyage 00.070 dat is uitgerust met de TBM-700.
De Franse vliegbasis Châteaudun ligt in het midden van Frankrijk ongeveer 30 kilometer ten noordwesten van de stad Orléans.
Châteaudun wordt bij de Franse luchtmacht aangeduid als Base Arienne 279 (BA279). De basis wordt op dit moment vooral gebruikt
voor de storage van vliegtuigen van de Franse luchtmacht. Naast dit gebruikt worden via de vliegbasis Châteaudun ook diverse
vliegtuigen herverdeeld over de operationele eenheden in Frankrijk. De eenheid EAA.601 heeft de taak om deze logistieke
acties uit te voeren. De meeste vliegtuigen die opgeslagen worden zijn toestellen die uit dienst zijn gesteld. Deze
vliegtuigen wachten op een mogelijke koper en in het ergste geval zullen ze worden gescrapped. Ook worden er veel vliegtuigen
opgeslagen die tijdelijk in de storage gaan. Door bezuinigingen zijn er in Frankrijk veel vliegtuigen stil gezet. Veel
vliegtuigen zijn nog in een dusdanig goede staat dat ze in een roulatie systeem komen. Na een tijdje in de storage worden
de toestellen weer naar de operationele eenheden gestuurd en omgeruild met toestellen van hetzelfde type die dan op hun
beurt weer de storage in gaan. De vliegtuigen die te koop staan of nog naar operationele eenheden terug zullen keren
worden opgeslagen in speciale cocons om ze te beschermen tegen de elementen. Deze toestellen staan ook vaak binnen
opgeslagen. De vliegtuigen die afgeschreven zijn en wachten op de scrap- machine staan vaak buiten op de grote open
velden van deze basis.
De Franse vliegbasis Châteaudun was door de Franse overheid gesticht in 1934. De vliegbasis werd gesticht om de vliegtuigen
van de Franse luchtmacht in opslag te nemen. Het veld is dus van herkomst ingericht als storage faciliteit. Het complex
op Châteaudun werd al snel een doel met hoge prioriteit voorde Duitse Luftwaffe. Tijdens de slag om Frankrijk hebben de
Duitsers het complex zwaar gebombardeerd om de opgeslagen vliegtuigen te vernietigen. Op 14 juni 1940 namen de Duitsers
het vlieg- veld in en troffen een totaal verlaten vliegbasis aan. De Luftwaffe richtte meteen een
|
|
|
|
|
|
|
moderne basis in op het terrein van Châteaudun. Châteaudun zou een belangrijke basis worden voor de vliegtuigen tijdens
de slag om Engeland De eerste eenheden die arriveerden waren Jagdgeschwader 21 (JG-21) en Jagdgeschwader 54 (JG-54)
19-20 in juni 1940, beide eenheden waren uitgerust met de Messerschmitt Bf-109E. In de komende jaren werden de volgende
eenheden op Châteaudun gestationeerd: Lehrgeschwader 1 (LG-1) vanaf 25 juni 1940 met de Junkers Ju-88A, Kampfge- schwader
76 (KG-76) vanaf 6 februari 1941 met de Junkers Ju-88A, Kampfgeschwa- der 40 (KG-40) vanaf 19 december 1943 met de Heinkel
He-177, Kampfgeschwader 100 (KG-100) vanaf 21 januari 1944 met de Heinkel He-177A-7, Nachtjagd- geschwader 2 (NJG-2)
vanaf 2 juli 1944 met de Junkers Ju-88C/G en Kampf- geschwader 51 (KG-51) vanaf 20 juli 1944 met de Messerschmitt
Me-262A2A.
JG-21 en JG-54 vlogen escorte missies tijdens de Slag om Engeland. De Junkers 88 en Heinkel 111 eenheden waren de
Duitse bommenwerpereenheden die bombarde- menten boven Engeland uitvoerden. De Ju-88 nachtjagers werden ingezet om
de RAF bommenwerpers tijdens de nachtelijke uren aan te vallen. De Me-262 arriveerde later in de oorlog en werd vooral
ingezet om de Amerikaanse bommenwerpers overdag neer te halen. Vliegbasis Châteaudun werd een belangrijk doelwit voor
de Ameri- kaanse 9th Air Force door de aanwezigheid van de Me-262. Châteaudun werd zwaar gebombardeerd in de periode
van 1943 en 1944. Uiteindelijk werd het vliegveld door de Amerikanen op 20 augustus 1944 veroverend tijdens de Noord
Franse campagne. De Amerikaanse 9th Air Force ging het vliegveld meteen gebruiken. Het 422nd Night Fighter Squadron
werd ingevlogen en ging met de P-61 Black Widow missies vliegen vanaf Châteaudun. Ook hebben verschillende B-26 Maurader
eenheden gebruik gemaakt van de basis. De laatste Amerikaanse eenheid die het veld heeft gebruikt, was de 10th
Reconnaissance Group. Na het vertrek van deze eenheid zijn er nog veel transportvliegtuigen actief geweest op deze
basis. De 439th troop carrier Group vloog met Skytrains vanaf deze basis.
De Amerikanen gaven de controle over het vliegveld van Châteaudun weer terug aan de Franse regering in september 1945.
De kraters van de zware bombardementen zijn tegenwoordig nog steeds zichtbaar op het veld als aandenken aan de hevige
strijd die hier gewoed heeft. De oude startbaan 05/23 ligt nog steeds op de basis, maar is niet meer in gebruik.
Vanaf 1946 zijn de herstelwerkzaamheden gestart op Châteaudun. Het LR.601 werd op de basis gestationeerd en zou de
opslag van de Franse vliegtuigen weer gaan hervatten zoals de basis altijd was geweest. In 1951 waren de
herstelwerkzaamheden volledig af en was het veld weer volledig operationeel als vanouds. De naam Base Arienne 279
werd in 1954 gekoppeld aan de vliegbasis. Op 3 juni 1967 werden als gevolg van een wapenembargo tegen Israël 50
Mirage 5J toestellen opgeslagen op Châteaudun. Deze acties was het gevolg van de spanningen voor de Zesdaagse Oorlog.
De bestelde toestellen werden uiteindelijk nooit geleverd aan Israël. De vliegtuigen werden uiteindelijk in 1971 door
de Franse luchtmacht gekocht en in dienst gesteld. Tegenwoordig staan er honderden vliegtuigen in opslag op Châteaudun.
De vliegtuigen die op dit moment langzaam binnen druppelen zijn de Franse jaguars van de vliegbasis Saint-Dizier. De
Jaguars worden in de komende jaren vervangen door de Dassault Rafale. De enige operationele vliegende eenheid die op
Châteaudun gestationeerd staat is het Escadron de Convoyage 00.070 (EAA00.070). Deze eenheid is uitgerust met de
TBM-700 die wordt gebruikt om de vliegers die storage vliegtuigen afleveren terug te vliegen naar hun thuisbasis.
Châteaudun is en blijft het grootste distributiecentrum van vliegtuigen in Frankrijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|