|
|
|
|
De Luchtmacht Open Dagen 2007; Volkel, 14-16 juni 2007
De Jaarlijkse Nederlandse Vliegshow; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
In de periode van 14 tot en met 16 juni 2007, stonden de Open dagen van de Koninklijke Luchtmacht weer op het programma.
Dit jaar worden de Open dagen op vliegbasis Volkel gehouden. Voor de Open Dagen tijdens de binnenkomst dag van alle deelnemers,
organiseerde de luchtmacht dit jaar voor het eerst een spottersdag.
De Open dagen van de luchtmacht stonden dit jaar gepland op vrijdag 15 juni en zaterdag 16 juni 2007. Om de overlast buiten
de vliegbasis te minimaliseren tijdens de binnenkomstdag voor de Open Dagen, organiseerde de KLu dit jaar voor het eerst een
spottersdag op de basis. Bij deze dag mocht ik aanwezig zijn op vliegbasis Volkel. We moesten om acht uur bij de poort zijn
aan de zuidwestelijke kant van de basis. Eenmaal binnen werd ik naar de perstribune doorgestuurd. Het was even een eind lopen,
maar er was hier meer dan genoeg plaats voor iedereen. Rond half negen stond ik langs de baan op Volkel. Het was niet de meest
ideale plek langs de baan. Vooral de afstand naar de baan was vrij groot omdat de parallelbaan ook nog voor ons lag. Voor de
binnenkomst van de eerste deelnemers moest ik ongeveer een half uur wachten. Exact om negen uur hing het eerste vliegtuig voor
de baan. Het betrof hier een KC-135 van het Amerikaanse Air Force Reserve Corps (AFRC). Het licht op deze grote tanker stond op
dit moment van de dag perfect. Al snel volgde er meer vliegtuigen. Een rode PC-21 van de Pilatus fabriek taxiede voor ons langs
naar zijn parking spot. De volgende deelnemer die binnenkwam, was een Tornado van JBG-32 van Lechfeld. Dit toestel kwam voorbij
gedenderd met zijn straalomkeerder geactiveerd. Nadat de Belgische demo F-16 was geland draaide de wind dusdanig dat de startbaan
werd omgegooid. De vliegtuigen kwamen nu dus binnen vanaf de andere kant. De eerste toestellen die arriveerden via de andere
kant waren twee Spaanse F-18’s. Dit toestel werd al heel snel gevolgd door een Portugese F-16. De F-16 was helemaal gespoten
in tone down kleuren. Dit was iets dat ik nog niet eerder had gezien bij een F-16 uit dit land. Na deze F-16 werd het even
stil op Volkel.
Na een uur van stilde arriveerde plotseling de Gulfstream van het no 334 Squadron van vliegbasis Eindhoven. Dit toestel
draaide halverwege de baan om en kwam teruggetaxied. Toen de Gulfstream van de baan af was, landde er een Belgische
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fouga. Dit toestel is de laatste van zijn soort die nog operationeel is. Een van de hoogtepunten van de binnenkomstdag was
het vertrek van een Hongaarse An-26. Dit toestel kwam precies voor mij los van de grond. Deze actie leverde mij een van
mooiste foto’s van de dag op. Ondertussen landde er een AWACS op Volkel. Achter de AWACS zat een Poolse An-26. Dit toestel
zou mijn tweede hoogtepunt worden. Ik heb geen enkele An-26 uit Polen op de foto. Dit toestel gaat verdwijnen bij de Poolse
luchtmacht, want het toestel wordt vervangen door de C-130 Hercules. Ik was dan ook erg blij dat ik er hier nog een kon
fotograferen. De Poolse An-26 kwam spullen brengen voor de Su-22 uit Polen die tien minuten na de An-26 landde. De Su-22
landde met zijn karakteristieke parachute erachter. In het Oostblok is het normaal dat vliegtuigen landen met een
remparachute achter het toestel. Na de landing van de Su-22, verschenen er twee Super Etendards van de Franse marine aan
de horizon. Ook dit toestel kon ik goed op de foto zetten. De Etendards zullen naar verwachting ook niet veel jaren meer
te gaan hebben bij de Franse marine. De binnenkomstdag op Volkel werd afgesloten met de aankomst van twee Amerikaanse A-10
Thunderbolts. Deze “tankbusters” zijn altijd een opvallende verschijning. Er is geen enkel ander vliegtuig dat qua uiterlijk
in de buurt komt van de Thunderbolt.
Op de eerste dag van de Open dagen, koos ik ervoor om wat verder naar het einde van de startbaan te gaan. Er lag daar een
rolbaan tussen de startbaan en de parallelbaan die vandaag intensief gebruikt ging worden. Ik was niet de enige die er zo
over dacht, want al snel kwam ik vele bekenden tegen. Het mooie van deze locatie was, dat je de terug taxiënde vliegtuigen
van voren kon fotograferen. Het eerste vliegtuig dat op deze locatie voorbij kwam taxiën, was de Spitfire van de Gilze-Rijen
Historical Flight. Ik kon dit toestel van heel dichtbij fotograferen. Het beloofde een mooie dag te worden, want er zouden
nog veel andere vliegtuigen via deze rolbaan naar de startbaan taxiën. Het bleek dat op dit punt waar wij stonden ook de
Allouette III steeds zou landen. Ik stond naast de VIP tent waar alle speciale gasten van de Open Dagen werden ontvangen.
Regelmatig landde er dus een Allouette III voor deze tent om gasten af te zetten. Nadat de Allouette weer was opgestegen,
steeg de Neder- landse demo F-16 op.
Het hoogtepunt van deze dag werd opgeëist door de Zwitserse luchtmacht. De Zwitsers lieten een formatie van maar liefst
negen PC-7’s opstijgen. Deze formatie werd vergezeld door een Zwitserse F-18 Hornet. De PC-7’s hadden een feloranje kleur
waardoor ze goed te zien waren in de lucht. De PC-7’s en de F-18 maakten enkele rondjes langs het publiek voordat het
spectaculaire deel van de show begon. De PC-7’s kwamen al snel binnen en de F-18 vlieger liet zien wat dit toestel allemaal
kan. De vlieger haalde een aantal bijna onmogelijke manoeuvres uit. De PC-7’s die ondertussen geland waren gebruikten
allemaal de rolbaan die voor mij lag. De toestellen kwamen dus allemaal op zeer korte afstand langs mij getaxied. Ook van
de Hornett kon ik een aantal spectaculaire foto’s maken. Het toestel klom voor mij verticaal omhoog. Het vliegtuig trok daarbij
zoveel G-krachten, dat het condenssporen aan de leading edge van de vleugel kreeg. De tweede dag op Volkel was ongeveer
een herhaling van de eerste dag. Ook vandaag wist ik enkele spectaculaire foto’s te schieten. Vandaag leverde de Airpower
demo een aantal mooie foto’s op. De vertrekkende F-16’s bleven allemaal relatief laag hangen nadat ze waren opgestegen.
Ook de Special paint van het no 312 Squadron vloog mee tijdens deze demo. Na de Airpower demo op de tweede dag besloot ik
om naar huis te gaan. De Open Dagen van de luchtmacht waren dit jaar niks nieuws, maar wat er stond was leuk en ik heb me
dan ook wederom goed vermaakt. Leuk was de spottersdag tijdens de aankomst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|