|
|
|
|
The USAF Air Mobility Command; Ramstein Air Base, 22 juni 2007
Die Deutschland-Tour 2007: Teil 5; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Als afsluiting van mijn vijfdaagse reis door Zuid-Duitsland, bezocht ik op vrijdag 22 juni wederom Ramstein AB. Ook vandaag zou
het een dag vol met transportvliegtuigen en tankers van de USAF worden. Bijna alle transportvliegtuigen van de USAF zijn ingedeeld
bij het Air Mobility Command (AMC).
Het Air Mobility Command (AMC) werd opgericht op 1 juni 1992. Het werd gevormd uit elementen van het geïnactiveerde Militaire
Airlift Command (MAC) en Strategic Air Command (SAC). Het is een samenvoeging van het wereldwijde luchttransport systeem van het
MAC en de tankervloot van het SAC. Deze fusie was het gevolg van het ineenstorten van de Sovjet-Unie. De dreiging uit het oosten
was daarmee weg en dus kon er flink bezuinigd worden. De missie van het Air Mobility Command is om wereldwijd mobiliteit te
leveren aan de Amerikaanse troepen en diens partners. Het commando speelt ook een cruciale rol bij het verstrekken van humanitaire
hulp in eigen land en de rest van de wereld. Het AMC levert samen met de Air National Guard (ANG) en het Air Force Reserve Corps
(AFRC) wereldwijd luchtmobiliteit. Ook het bijtanken van de luchtstrijdkrachten op missie valt onder het AMC. Een andere bijzondere
taak van het AMC is het evacueren van gewonden en vliegmedische missies. Amerikaanse troepen moeten in staat zijn om snel in te
grijpen in vijandige gebieden waar een sterke vijand actief is. Ze moeten hier snel en accuraat optreden en het gebied onder
controle kunnen krijgen en daarmee een conflict beëindigen. Snelle wereldwijde mobiliteit ligt centraal in de Amerikaanse strategie
in dit soort situaties. Het AMC is in staat om snel Amerikaanse troepen te stationeren waar dan ook in de wereld. Hiernaast is het
AMC ook in staat om deze troepenmacht te blijven ondersteunen door reserves zoals voedsel, medicijnen en materialen in te vliegen.
Het AMC is hierdoor een uiterst belangrijke tak binnen de USAF.
Naast alle mobiliteitstaken, heeft het Air Mobility Command ook de taak om tijdelijke vliegvelden in te richten in diverse
crisisgebieden. Dit soort operaties vergen een enorme coördinatie en moeten vaak zo snel mogelijk uitgevoerd zijn om de toevoer
van goederen naar de frontlinies te waarborgen. Tot slot is het AMC ook verant- woordelijk voor het presidentiële vervoer
doormiddel van Air Force One. De belang-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rijkste vliegtuigen die bij het AMC operationeel zijn, zijn de zeer grote transport vliegtuigen en diverse tankers. De
belangrijkste transport vliegtuigen zijn: de C-5 Galaxy, de C-17 Globemaster III en de C-130 Hercules. De C-17 Globemaster
III heeft in de afgelopen jaren de verouderde C-141 Starlifter vervangen. De belangrijkste langeafstandstankers binnen het
AMC zijn: de KC-10 Extender en de KC-135 Strato- tanker. Naast deze vloot van zware transportvliegtuigen, heeft het AMC ook
civiele vliegtuigen van de Civil Reserve Air Fleet tot zijn beschikking in tijden van crisis. De Civil Reserve Air Fleet
bestaat uit ingehuurde vrachtvliegtuigen van diverse commer- ciële maatschappijen.
Vandaag bezocht ik wederom Ramstein Air Base. Het weer vandaag was een stuk minder dan de dagen ervoor. Vooral in de ochtend
uren was het veld gehuld onder een dik pak grijze wolken. In de middag wisselde zware regenbuien en perioden met zon elkaar af.
Vooral op de momenten van zon was het schitterend fotograferen. Het verkeer bestond vandaag voor negentig procent uit C-5 Galaxy’s
en C-17 Globemaster III’s. In de ochtend uren waren het vooral de C-17’s die binnen kwamen en in de middag waren het vooral de
Galaxy’s die vertrokken. De eerste toestellen die binnen kwamen tijdens dit bezoek aan Ramstein waren twee C-17’s. De eenheden
waarbij de toestellen vlogen waren eenheden die al vanaf het eerste uur met de C-17 vliegen. De eerste C-17 die binnen kwam was
van het 437th Airlift Wing wat gebaseerd is op Charleston AFB in Amerika. De tweede C-17 die binnenkwam was er een van het 62nd
Airlift Wing welke gebaseerd is op McChord AFB. Ongeveer een half nadat de eerste twee C-17's waren geland, hing de eerste C-5
Galaxy voor de baan. Dit toestel was ingedeeld bij het Air Force Reserve Corps (AFRC). Dit grote vliegtuig hing bijna stil in
de lucht en het was dan ook duidelijk dat het vliegtuig heel zwaar geladen was met vracht. Ook het lokale verkeer was inmiddels
op gang gekomen. Er was een C-20 opgestegen van het 86th AW. Dit toestel begon met het vliegen van circuitjes op Ramstein. Nadat
de C-20 enkele doorstarts had gemaakt stond er aan de kop van de baan een C-17 te wachten totdat de baan vrij was. Ook deze C-17
was van McChord.
Het weer stond op het punt om te veranderen. Het donkergrijze weer maakte plaats voor zonnige perioden afgewisseld met zware
stortbuien. Er steeg een C-17 op vanaf de andere kant van de baan deze keer. De C-17 was vrij zwaar geladen, want dit toestel
bleef aan het einde van de baan waar wij stonden vrij laag hangen. Na het vertrek van deze C-17 vond voor mij het hoogtepunt
van de dag plaats. Een Galaxy van Dover AFB stond op het punt te vertrekken naar Amerika. Dit enorme toestel kwam aangetaxied
aan de overkant van de baan. Het grote vliegtuig bleef een tijdje staan aan de overkant van de baan. De C-5 is herkenbaar aan
zijn hoge gefluit tijdens het taxiën. Na een tijdje bewoog het 28 wielen tellende apparaat zich naar de baan toe. Ik was in
staat om het toestel vanuit alle mogelijk hoeken te fotograferen. Toen ik een aantal detailshots maakte, zag ik pas hoe groot
dat vliegtuig is. Na het vertrek van de C-5 sloeg het weer echt om. Het begon enorm hard te regenen. Ik liet me hierdoor niet
uit het veld slaan, want ik ging gewoon door met fotograferen. Er vertrok een C-17 vanaf de andere kant tijdens die grote bui.
Door het donkere weer leek het wel een nachtfoto. Na het vertrek van de C-17 verscheen er nog een C-17 aan de kop van de baan.
Deze C-17 was van het 60th Air Mobility Wing, dat gebaseerd is op Travis AFB. Het regende behoorlijk door, maar de foto’s mochten
er zijn. De verlichting van de C-17 kwam mooi naar voren op de foto’s. Na het vertrek van deze C-17, klaarde het weer op. De zware
bewolking maakte plaats voor een laagstaande zon. Het was ondertus- sen al zeven uur in de avond. Het laatste toestel dat ik zou
fotograferen tijdens mijn tour door Duitsland was een C-5 Galaxy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|