|
|
|
|
Fighters op de Spottersdag ; Kleine-Brogel, 17 juli 2007
De Spottersdag op KB, Deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op dinsdag 17 juli 2007, stond er weer een spottersdag op het programma op de Belgische vliegbasis Kleine-Brogel. Deze
Spottersdag wordt altijd groots georgani- seerd door de Belgische luchtmacht. In het verleden is de spottersdag begonnen
als goed alternatief voor het wegbezuinigen van de Belgische vliegshow.
De spottersdagen op Kleine-Brogel hebben in het verleden een aardige reputatie opgebouwd in vooral België en Nederland.
Het grote verschil tussen de spottersdag op Kleine-Brogel en de gemiddelde airshow is dat op Kleine-Brogel een oefening
plaatsvindt. Door een grote internationale oefening te organiseren, weet de Belgische defensie elke keer een aantal leuke
bezoekers naar Kleine-Brogel te halen. Deze internationale oefening (Operational Integration Exercise) is een onderdeel
van de zogenaamde COMAO (COMbined Air Operations) oefeningen. Naast deze grote oefening vierde ook het OCU op Kleine-Brogel
zijn twintig jarige jubileum. De Operational Conversion Unit (OCU) is de Belgische opleidingseenheid voor F-16 vliegers.
Deze eenheid is in het leven geroepen in de jaren tachtig nadat er veel ongelukken waren gebeurd met F-16’s. De vliegers
die van de Starfighter overstapten op de F-16 konden op dat moment niet omgaan met de veel wendbaardere F-16. De Starfighter
kon vooral hard vliegen. De F-16 vereiste een verandering van mentaliteit bij de vliegers. Om ze hierin te trainen werd het
OCU opgericht op Kleine-Brogel. Ter gelegenheid van het twintig jarige bestaan van deze eenheid, werd de FB-18 voorzien
van een speciale beschildering die op de spotterdag werd getoond aan het publiek.
Het aantal deelnemers aan de oefening was dit jaar zo groot, dat de oefening moest worden opgedeeld in drie onderdelen.
Het eerste onderdeel van de COMAO oefening speelde zich af boven de Ardennen. Tijdens deze Dissimilar Air Combat Training
(DACT) is het de bedoeling dat verschillende vliegtuigtypen het tegen elkaar opnemen in een air to air gevecht. De Belgische
F-16’s van Kleine-Brogel zouden het opnemen tegen twee Britse Typhoons, twee Portugese F-16’s en een aantal Tsjechische
Gripens. Het tweede deel van de oefening was een zogenaamde Combat Search and Rescue (CSAR) missie. Een CSAR missie is
een reddingsoperatie op vijandelijk terrein. Het scenario was dat er een F-16 vlieger gered moest worden uit vijandelijk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gebied nadat deze gecrasht was met zijn vliegtuig. Een Britse Super Puma moest de vlieger gaan ophalen in dat gebied. De Puma
kreeg een escorte van twee gewapende Belgische Augusta A-109 helikopters. De luchtsteun tijdens deze oefening werd geleverd door
een drietal Tsjechische L-159 Alca’s en twee Belgische F-16’s. De oefening vond plaats op Kleine-Brogel zelf onder het oog van
het grote publiek. Het derde deel van de oefening speelde zich in de namiddag af boven Noord Duitsland. Een vijandige eenheid
was dit gebied binnen gevallen en voerde daar luchtaanvallen uit. De vijandige macht bestond uit F-16’s van de vliegbasis
Leeuwarden in Nederland die vanaf hun eigen veld opereerden. Het doel van de oefening was het terugdringen van de vijand en het
luchtruim van dit gebied veiligstellen.
Om acht uur ’s ochtends, arriveerde ik op Kleine-Brogel voor de Spottersdag van 2007. Het was al aardig druk aan de poort, want
er stond al een groot aantal mensen te wachten. Toen de poort eenmaal open ging, liep ik snel naar de startbaan toe om daar een
mooi plekje te zoeken voor de rest van de dag. De locatie die ik in gedachten had is elk jaar een populaire hoek om te staan.
Gelukkig was ik op tijd en kon ik op de eerste rij plaats nemen. Het weer vandaag was goed. Op enkele kleine wolken na was het
strak blauw. Al snel werden de eerste motoren gestart. De Belgische F-16’s waren er vandaag vroeg bij. Na een paar minuten stegen
de eerste toestellen al op. Het waren alleen maar Belgische F-16’s. Het duurde niet lang voordat de eerste bezoekers van vandaag
arriveerden. Een tweetal Typhoons van de RAF kwam binnen. De toestellen taxieden uit tot het einde van de baan met hun remparachute
er nog achter. Ik stond aan het einde van de baan waar de toestellen die geland zijn uittaxiën. Ondertussen arriveerden er een
Portugese F-16 en een Belgische Fouga Magister. De vlieger van de Fouga liet bewust wat witte rook los toen hij voor ons stil
stond. De rook leverde een fraai effect op voor de foto’s. Na een korte adempauze zou de hoofdmissie van vandaag eruit gaan.
De missie startte met het vertrek van een Britse VC-10 tanker. Dit toestel had een zwart beschilderde staart. Tijdens de gehele
vertrekgolf vertrokken er heel veel Belgische F-16’s. Tot slot stegen er twee Griekse A-7’s op. Dit was wel het hoogtepunt van
de dag.
Tussen de start en de landing van de hoofdmissie door werd er een CSAR missie gevlogen op Kleine-Brogel zelf. De eerste toestellen
die terugkwamen waren de Grieken. De twee Phantoms arriveerden eerst. De twee Phantoms hadden net als de Britse Typhoons een remparachute
achter het toestel hangen. Dit waren toch wel de foto’s waarvoor ik gekomen was naar Kleine-Brogel. Kort na de landing van de
Griekse Phantoms arriveerden ook de twee Corsairs op Kleine-Brogel. Het was voor mij de eerste keer dat ik deze oude Griekse
vliegtuigen op deze manier op de foto kon zetten. Nadat de Grieken waren geland, arriveerden de Italianen met een MB339 en vier
F-16’s. De F-16’s maakten eerst een overshoot. Kort na de F-16’s was het de beurt aan de Tsjechen. Zei arriveerden met vier Gripens.
Al deze toestellen taxieden uit tot het einde van de baan en reden naar de parallelbaan toe. De parallelbaan was namelijk voor deze
oefening uitgeroepen tot tijdelijke flightline. Ook een van de hoogtepunten van deze dag, was de landing van de Franse Rafales. Er
kwamen maar liefst vier Navy Rafales binnen. Ik was in staat om ook van deze toestellen erg mooie foto’s te schieten. Een van de
laatste deelnemers die nog binnenkwamen waren de Duitse Tornado’s en een Deense F-16. De Tornado’s waren van JBG-31 van Nörvenich en
van JBG-33 van Büchel. Toen al deze vliegtuigen binnen waren, zat voor mij de Spottersdag van Kleine-Brogel er weer op. Het was wederom een
ouderwetse geweldige dag zoals ze dat alleen op Kleine-Brogel kunnen organiseren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|