|
|
|
|
Een Franse Meeting Nationale; Tours-Val de Loire, 14 juni 2009
Airpower op de Franse Manier; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op zondag 14 juni vond er op de Franse vliegbasis Tours-Val de Loire weer een Meeting Nationale
plaats. Dit is een vliegshow waarbij de Franse luchtmacht aan het grote publiek laat zien wat ze
allemaal in huis hebben. Denk hierbij aan wat hun taken nationaal en internationaal betekenen
voor de Franse samenleving.
Het Franse Tours is tegenwoordig de thuisbasis van een groot deel van de Franse Alpha-Jet vloot,
de andere helft van de vloot staat op Cazeaux. De Alpha-Jet is in het begin van de jaren 60
ontwikkeld met als doel de vervanging van de Lockheed T-33 en de Fouga Magister. Meerdere landen
in Europa waren op zoek naar een subsonische straaltrainer en al snel kwamen er twee grote
kandidaten naar voren, namelijk de Frans-Duitse Alpha-Jet en de Britse BAe Hawk. Beide toestellen
zouden grote succesnummers worden en dienst doen in veel landen over de hele wereld. In eerste
instantie werd de SEPECAT Jaguar ontwikkeld als moderne straaltrainer, maar al snel bleek dat dit
toestel een volledig inzetbaar gevechtsvliegtuig was. De behoefte voor een dergelijke
straaltrainer bleef hierdoor bestaan. Hierdoor begonnen de Fransen een dialoog met de West
Duitsers en in 1968 kwam daar een gezamenlijke specificatie uit voor een dergelijk toestel. Een
productieovereenkomst werd gesloten tussen beide landen in juli 1969, beide landen zouden 200
toestellen afnemen welke voor beide in eigen land gebouwd zouden worden.
In juli 1970 werd de Breguet-Dassault-Dornier TA501 gepresenteerd als winnaar van de competitie
voor de gezamenlijke behoefte. De eerste twee prototypes werden gebouwd door Dassault en zouden
voor het eerst vliegen in 1972 vanaf het Franse Istres. De volgende twee prototypes werden
gebouwd door Dornier in Duitsland en vlogen vanaf oktober 1973 vanaf Oberpfaffenhofen. De Franse
luchtmacht besloot de Alpha-Jet in dienst te stellen als primaire operationele trainer voor de
opleiding van hun toekomstige jachtvliegers. De eerste vlucht van een productie model van de
Alpha-Jet vond plaats in november 1978. De Franse variant van de Alpha-Jet was de Alpha-Jet E
waarbij de letter E staat voor Ecole wat school betekend in het Frans. De Alpha-Jet E kwam in
dienst bij de Franse luchtmacht in mei 1979 waar hij de Canadair T-33 en de Dassault Mystere IVA
verving. Tot nu toe zijn er 176 Alpha-Jets gebouwd voor de
|
|
|
|
|
|
|
Franse luchtmacht in plaats van de initiele 200 die gepland waren.
Tegenwoordig hebben de Fransen de handen in een geslagen met de Belgen als het om de training van
vliegers gaat. De Belgen en de Fransen hadden in het verleden nagenoeg dezelfde methodiek van
training en beide landen vliegen hierbij met de Alpha-Jet. Belgie en Frankrijk besloten beide in
2000 dat ze gingen samenwerken als het om de training van vliegers gaat. Hiervoor werden de 28
Belgische Alpha-Jets verplaatst naar Frankrijk en vanaf november 2003 bestaat de AJeTS (Advanced
Jet Training School). De AjeTS is het internationale samenwerkingsverband tussen Belgie en
Frankrijk en is gebaseerd op Tours en Cazeaux in Frankrijk. Het samenwerkingsverband tussen deze
twee landen is heel hecht, hierdoor legen de aspirant jachtvliegers nagenoeg hetzelfde traject af
tijdens de training. De initiele vliegeropleiding vindt plaats op Tours en de operationele
vliegeropleiding vind plaats op Cazeaux.
Het bezoek aan Tours zou voor mij aan het begin van de middag starten. Na een rit met de auto van
ruim zeven uur kwamen we dan eindelijk rond het middaguur aan op deze basis. Het was al aardig
druk en een plekje langs de baan vinden was een sport. Zoals altijd wint de aanhouder, want na
een tijdje langs de baan te hebben gelopen vond ik dan toch een spot langs de rolbaan. De show
van Tours zou voor mij een kort en krachtig optreden worden met vooral veel Franse toestellen.
Alleen het aantal Alpha-Jets waar ik voor kwam was wat aan de lage kant als je dit vergelijkt met
de hoeveelheid die aanwezig is op deze basis. Er staan namelijk ruim 60 van deze kleine
straaltrainers op Tours en ze zijn allemaal ingedeeld bij EAC00.314 wat een onderdeel is van de
AJeTS.
Het hoogtepunt van de dag zou voor mij de Franse airpower demo. Een grote hoeveelheid Franse
toestellen zouden opstijgen. Alle deelnemende vliegtuigen kwamen voor hun start netjes voor het
publiek voorbij getaxied over de rolbaan. De eerste deelnemer was een Franse Tucano van Salon de
Provence. Hier was ik heel erg blij mee, want foto's van dit toestel heb ik nog niet veel in mijn
verzameling. Met een mooie achtergrond en een mooie zomerzon op dit toestel leverde dit geweldige
plaatjes op. De Tucano werd kort gevolgd door maar liefst vier Mirage 2000's van Orange. Drie van
de vier toestellen waren van het type Mirage 2000B. Een erg leuke verrassing aangezien je meestal
de enkelzits Mirage 2000C tegenkomt. Ook deze mooie blauwe vliegtuigen kleurden geweldig en het
leverde een paar mooi sfeerfoto's op doordat ze twee aan twee heel dicht naast elkaar taxieden.
Tot slot kwam er nog een Transall van Evreux voorbij. Na een paar minuten wachten ging de
volledige formatie met vooral een hoop gebulder van de Mirages de lucht in. De Mirage zouden een
base attack uitvoeren en hierna lieten ze zien hoe ze een vliegtuig onderscheppen. Natuurlijk was
de Transall het te onderscheppen vliegtuig.
Na een periode van ongeveer drie uur langs de baan op Tours was het voor mij weer over. We
moesten immers nog een aardig end rijden in de richting van St-Dizier. Hier zouden we morgen een
basisbezoek hebben met als doel het fotograferen van de Rafales. Na de demo van de Hongaarse
Gripen liep ik dus terug naar de uitgang. Onderweg zou ik nog even de enorme flightline afgaan,
want hier stonden nog een aantal interessante vliegtuigen tussen. De vliegshow op Tours was voor mij
een kort en krachtig bezoek waarbij ik toch snel een paar hele leuke opnamen heb gemaakt van met
name de Franse vliegtuigen. Al met al was het dus een plezierige middag op het Franse Tours.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|