|
|
|
|
Zeltweg Airpower 2009; Zeltweg, 26 juni 2009
De Oostenrijkse Internationale Vliegshow; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Gedurende twee dagen was de Oostenrijkse vliegbasis Zeltweg de locatie voor de Airpower 2009
manifestatie. Met als hoogtepunten de eerste Oostenrijkse Eurofighter en vliegdemo's van
deelnemers uit ruim 19 landen, was dit een geweldig vliegspektakel waarvan ik blij was dat ik
erbij mocht zijn.
Het hoofddoel van de Airpower 2009 op Zeltweg was het laten zien wat de Oostenrijkse luchtmacht
allemaal doet in het dagelijkse leven. Hierbij werden dan ook verschillenden demo's getoond van
al het Oostenrijkse materieel, van gevechts- vliegtuigen tot en de helikoptervloot. Naast constante
training heeft de Oostenrijkse luchtmacht ook een aantal taken in vredestijd zoals het bewaken
van het Oostenrijkse luchtruim, medische vluchten verzorgen en helpen bij overstromingen na
hevige regenval in bergachtig land. Denk hierbij aan het beveiligen van het luchtruim tegen
ongeoorloofde bezoekers aan dit land. Voor deze taak worden zowel vliegtuigen, helikopters als
mobiele radar installaties ingezet. De nieuwste aanwinst van de Oostenrijkse luchtmacht is de
Eurofighter Typhoon welke op dit moment in dienst treed en zal het primaire gevechtsvliegtuig
van Oostenrijk worden. Indien nodig wordt ook de Saab 105 ingezet voor deze taak.
Het steunen van de civiele autoriteiten tijdens rampen en ongelukken behoord ook tot de primaire
taak van de Oostenrijkse luchtmacht. Voor de uitvoer van deze steun worden diverse typen
helikopters en de C-130 Hercules ingezet. Meestal gaat het om overstromingen, lawines,
verkeersongelukken en bosbranden als het om de inzet van de helikoptervloot gaat. Verder is er
een speciaal team dat verantwoordelijk is voor de medische evacuaties de zogenoemde MEDEVAC's
(medical evacuation). Dit wordt tot nu toe gedaan met helikopters, maar in de toekomst wil men
hier ook de Hercules voor gaan inzetten. De Oostenrijkse Herculessen worden overal ter wereld
ingezet voor humanitaire taken zoals voedselhulp aan rampgebieden zoals het gebied in Azie dat
enkele jaren geleden was getroffen door de tsunami.
Naast de taken in vredestijd, wordt de Oostenrijkse luchtmacht ook ingezet in diverse crisis
gebieden over de gehele wereld. De grootste Oostenrijkse troepenmacht in het
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
buitenland zit op
dit moment in Kosovo waar een helikopter eenheid ondersteuning levert aan diverse grondtroepen
van de Verenigde Naties en NAVO. De hoofdtaak hier bestaat uit het transporteren van troepen
en goederen naar afgelegen en moeilijk te bereiken locaties in het land. Voor de Oostenrijkse
troepen die in Tsjaad zijn gedetacheerd, is de Hercules de luchtbrug die hen verbind met
Oostenrijk. Met een capaciteit van 20 ton en een vliegbereik van ruim 4000 km is de Hercules
een hele belangrijke factor voor de uitgezonden Oostenrijkse troepen in het buitenland.
Het was een mooie zomerse ochtend met strak blauwe lucht toen we na een kleine file rond de open
dagen arriveerden op het Oostenrijkse Zeltweg. Nadat we de auto hadden geparkeerd in een speciaal
voor het evenement ingerichte parkeerwei, moesten we nog een aardig eindje lopen om bij de ingang
te komen van de vliegbasis Zeltweg. Het bleek dat de Oostenrijkers zelf al vroeg op pad waren,
want eenmaal bij de baan aangekomen was hete al aardig druk met mensen. Zelf koos ik er bewust
voor om halverwege de baan plaats te nemen naast de rolbaan. Mijn hoofddoel van de reis naar
Zeltweg was het fotograferen van zoveel mogelijk Oostenrijkse helikopters die zouden voorvliegen.
Ik wist uit ervaring uit het verleden dat de helikopter demo's op de gemiddelde vliegshow altijd
plaatsvinden rond het midden van de baan. Mijn echte hoofddoel van dit bezoek aan Zeltweg was het
fotograferen van de Oostenrijkse Blackhawk helikopter.
Rond de klok van half tien gingen de eerste demo's van start met onder andere de opening van de
dag met een drietal Saab 105 trainers. Na de opening zouden een Allouette III en een AB-206 Jet
Ranger een korte demo geven. Een mooi voorproefje van wat er zou komen op het gebied van
helikopters. Vervolgens was er een optreden van het wat sneller spul in de vorm van onder andere
de Nederlandse demo F-16 en een Hongaarse Gripen. Na dit geweld was het dan zover voor mij. Een
hele zwerm helikopters was aan de overkant aan het warmdraaien om kort daarna take-off te gaan.
Uiteindelijk zou ik de hoofdprijs krijgen want er gingen maar liefst vier S-70 Blackhawks, zes
Augusta Bell AB-212's en vier OH-58 Kiowa Warriors de lucht in. Na de take-off van deze vloot,
begon dan ook de Airpower demo van de Oostenrijkse helikoptervloot. Mijn geluk kon niet op toen
de vier Blackhawks alle vier een landing maakten recht voor mijn neus in het gras om een hoop
troepen af te zetten. De Kiowa's vlogen continue rond de landing zone om het gebied te beveiligen
waar de Blackhawks en de AB-212 zojuist waren geland.
Gelijk na de demo van de Oostenrijkse helikopters was het de beurt aan de nieuwste aanwinst van
deze luchtmacht, namelijk de Eurofighter Typhoon. Twee toestellen kozen met veel kabaal het
luchtruim om een C-130 te onderscheppen boven het veld. Na deze onderschepping zou de Hercules
landen en zouden de twee Typhoons nog een wat snellere demo laten zien waarbij werd aangetoond
wat de Typhoon allemaal kan. Dit leverde een aantal hele mooie actie foto's op van dit nieuwste
type van de Oostenrijkse luchtmacht. Zeker tijdens de landing en het uit taxien waren er een
aantal fraaie foto momenten.
Met de landing van de Typhoon rond twee uur 's middags was het demonstreren van de gehele
Oostenrijkse luchtmacht voorbij en zou er een demo beginnen van de Red Bull Air Race. Voor mij
was dit niet interessant en ik besloot dan ook om weer richting Nederland te gaan wat nog een
hele lange reis zou worden. Ik had immers wat ik wilde en nog veel meer op de fotokaarten staan.
In plaats van minimaal een Blackhawk op de foto had ik er vier gekregen. In totaal had ik maar
liefst 21 verschillende Oostenrijkse helikopters op de foto weten te krijgen in de meest fraaie
posities in de lucht en op de grond.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|