|
|
|
|
United Kingdom Tour 2009 Deel Vier; RAF Odiham, 16 juli 2009
Thuishonk van de Britse Chinook; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Na drie succesvolle dagen stond vandaag een bezoek aan RAF Odiham op het programma. Op deze basis
staan maar liefst drie squadrons welke allen met de Chinook vliegen. Op Odiham zouden we gedurende
de middag een basisbezoek hebben met als doel het fotograferen van de Chinook.
De Boeing Chinook is een tandem helikopter welke wordt gebruikt door de RAF voor het vervoeren
van zware lasten. Het tandem principe houdt in dat de helikopter geen staartrotor heeft, maar
twee hoofdrotors die in een tegengestelde richting draaien waardoor de tegentorsie wordt
opgeheven. E Britse varianten zijn gebaseerd op de CH-47 Chinook van de United States Army. Groot
Britanie is met 48 chinooks de grootste gebruiker van dit type naast de Amerikanen. De Britse
Chinooks zijn al veelvuldig ingezet in allerlei crisisgebieden zoals tijdens de Falklands War en
verschillende vredestaken op de Balkan en in de Golfoorlog. Odiham is de enige basis in Groot
Britanie waar de Chinook gebaseerd staat en telt 3 operationele Chinook squadrons namelijk: no 7
Squadron, no 18 Squadron en no 27 Squadron. Verder zit er op Odiham nog no 657 Squadron van de
Royal Army welke is uitgerust met de Lynx AH7.
Begin 1962 kwam de CH-47A Chinook in dienst van de US Army als opvolger van de Bristol Belvedere
in 1969, dit was ook een tandemrotor ontwerp. Naast de Amerikanen zocht ook de RAF een helikopter
met een zwaar lift vermogen en plaatste hierdoor in 1978 een grote order voor de aanschaf van 33
Chinook HC1 helikopters. Deze helikopters kwamen voor het eerst in Britse dienst in 1980 en waren
gelijk aan de CH-47C variant welke bij de Amerikanen vloog en waren uitgerust met Lycoming
T55-L-11E motoren. Tussen 1984 en 1986 werden nog eens 8 extra Chinooks toegevoegd aan het Britse
bestand. Ook deze waren van het type HC1 maar waren gelijk aan de Amerikaanse CH-47D variant
welke zijn uitgerust met Lycoming T55-L-712 turbo shafts motoren. Door het vervangen van de
metalen rotorbladen door rotorbladen van glasfiber, werd de Chinook HC1 omgedoopt tot Chinook
HC1B.
De US Army next generation CH-47D Chinook welke in dienst trad bij de Amerikanen
|
|
|
|
|
|
|
in 1982 had ten opzichte van de CH-47C ook rotorbladen van glasfiber gekregen en
betere motoren en een volledig nieuw ingerichte cockpit om de vlieger minder te belasten. Verder
zat er ook verbeterde en redundante elektronica in de Chinook vanaf nu en een Advanced Flight
Control System (FCS) met verbeterde avionica. Om de Britse Chinooks te upgraden naar deze
Amerikaanse standaard werden ze terug gestuurd naar Boeing alwaar ze een update kregen tot de
CH-47D standaard. De eerste van deze gemoderniseerde Chinooks kwamen terug in Groot Britanie in
1993. Deze gemoderniseerde Chinooks werden vanaf nu aangeduid als Chinook HC2. Verder werden er
in 1995 nog eens drie nieuwe Chinook HC2's aan de vloot toegevoegd. In 1995 werden er ook nog zes
nieuwe Chinooks besteld met een versterkte romp en een tankbuis aan de voorkant voor tanken in de
lucht. Deze Chinooks werden aangeduid als Chinook HC2A.
Ook werden er in 1995 acht Chinook HC3's besteld, deze Chinooks zouden gaan dienen bij de special
forces. Maar nu in 2009 moeten deze helikopters nog steeds in dienst treden. De Chinook HC3 zou
een efficiente low budget variant moeten worden van de Amerikaanse MH-47E variant. De HC3 zal
worden uitgerust met verbeterde nachtzichtapparatuur en navigatie mogelijkheden. Uiteindelijk
werden er maar zes geleverd en deze zijn uitgerust als normale Chinooks als gevolg een politiek
spel binnen de regering. Maar omdat de special forces toch deze Chinook nodig heeft worden er op
dit moment acht op RAF Boscombe Down gemodificeerd voor deze special Ops taken.
Toen we in de middag aan kwamen op RAF Odiham, moesten we ons melden bij de hoofdpoort van het
veld, niet moeilijk te vinden, want er was slechts een ingang op de hele basis. Onze begeleider
bleek een Nederlandse Chinook vlieger te zijn die hier voor twee jaar zat in het kader van een
uitwisseling programma tussen de Britten en de Nederlanders. Na een korte introductie in de
briefingruimte van de basis, gingen we dan eindelijk onder zijn begeleiding het platform op.
Hier stonden drie Chinooks opgesteld. Eentje stond helemaal in een hoek van het platform en was
ingepakt meet covers, het was duidelijk dat deze niet ging vliegen. De andere twee stonden echter
klaar om deze middag nog een missie te vliegen. We mochten alle Chinooks fotograferen op dit
platform. Als extraatje kwam er nog een Chinook binnen welke erg goed voor de lens kwam.
Na de landing van deze Chinook gingen we richting de onderhouds hangaar, hier stonden een aantal
Chinooks binnen en er waren technici aan het werk aan de helikopters. We mochten al deze Chinooks
op de foto zetten en zoals altijd in een hangaar stond de ene er beter voor dan de andere. Ook
wist onze begeleider te vertellen dat de updates van de Chinook op dit moment zo snel gaan dat ze
het niet kunnen bijhouden op alle helikopters in combinatie met de uitzendingen naar Irak en
Afghanistan. Het gevolg hiervan is dat er op dit moment zeventien verschillende varianten van de
Chinook rondvliegen in het Britse Arsenaal.
Na een bezoek van ruim drie uur aan RAF Odiham zat het er dan op, met een hoop Chinooks op de
foto kon ik weer verder gaan op mijn reis. Vanuit Odiham zou ik voor twee dagen naar huis gaan
per vliegtuig vanaf Londen Luton om andere redenen. Mijn eerst volgende veld dat ik zou bezoeken
zou RAF Fairford zijn voor de jaarlijks terug kerende RIAT. Helaas mochten we deze keer niet
kijken bij de Lynx eenheid op dit veld omdat hier een aantal special Ops actief waren en ook om
hun veiligheid te garanderen was fotografie dus verboden daar waarvoor begrip uiteraard. Na een
relatief klein maar interessant bezoek stapte ik dan ook weer in de auto om mijn reis door de UK
te vervolgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|