|
|
|
|
United Kingdom Tour 2009 Deel Zeven; RNAS Culdrose, 21 juli 2009
Fly Navy met de Fleet Air Arm; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Als afsluiter van mijn tot nu toe zeer succesvolle trip in Engeland stond vandaag een basis bezoek op
RNAS Culdrose in het meest zuidwestelijke puntje van Engeland op de lijst. Culdrose is de thuisbasis van
de Merlin en Sea King vloot van de Royal Navy, ook vind je hier de Jetstreams en de Hawks van de FRADU
terug.
Om het bezoek aan RNAS Culdrose te beginnen moesten we ons melden aan de poort van de basis om half 9
in de ochtend. We werden hier opgepikt door onze begeleider welke een oude gepensioneerde marine man was.
Na een korte introductie mochten we plaatsnemen in de speciaal voor ons geregelde bus en kon het bezoek
beginnen. Het weer wilde nog niet echt meewerken vandaag want het was nog mistig en het miezerde heel de
tijd. Het zou dus een hangaar tour worden maar de weersvooruitzichten waren goed als we de lokale
weerberichten moesten geloven. We zouden beginne in een rommelige schuur waar een oude Wessex binnen stond
en nog wat onderdelen van een Sea king.
De eerste eenheid waar we zouden gaan kijken was het no 771 Squadron, dit was de Search And Rescue (SAR)
eenheid van Culdrose welke met de Sea King vliegt. De helikopters van deze eenheid zijn gemakkelijk te
herkennen aan de rode neus en het klaverblad embleem op de Sea King. Er stond slechts een helikopter buiten
door het slechte weer. De rest stond binnen maar was niet echt geweldig te fotograferen omdat deze Sea Kings
helemaal opgevouwen waren net als op het vliegdekschip duur de beperkte ruimte in deze hangaar. Er stond een
Sea king klaar in de opening van de hangaardeur welke de second stand-by was mocht de eerste al zijn
uitgerukt die buiten klaar stond. Na heet bezoekje aan de SAR eenheid, mochten we gaan kijken bij de FRADU
en het no 750 Squadron welke met de Hawk en de Jetstream zijn uitgerust. Beide eenheden hadden een lijntje
vliegtuigen buiten staan en wat kisten in de hangaars, uiteraard mocht hier alles gefotografeerd worden.
Nadat we bij de Jetstreams van no 750 Squadron klaar waren, ware we welkom bij de Merlin eenheden van
Culdrose. Er zitten 5 Merlin squadrons op RNAS Culdrose, namelijk: no 700 Squadron, no 814 Squadron, no 820
Squadron, no 824 Squadron en
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
no 829 Squadron. Culdrose is de enige basis in het Verenigd Koninkrijk waar de marine variant van
de Merlin is gebaseerd, tevens is het groot onderhoud van alle Merlins hier onder gebracht op deze
basis. Ook in de onderhouds hangaars mochten we een kijkje nemen, maar hier mocht niet gefotografeerd
worden.
Na het bezoek aan de vele Merlin eenheden, mochten we ook gaan rondkijken bij de Sea king AEW eenheden.
Dit zijn er op Culdrose 3 namelijk: no 849 Squadron, no 854 Squadron en no 857 Squadron. Deze eenheden
vliegen allemaal met de grijze Sea King AEW. De Sea king AEW is te herkennen aan de grote radar die aan
de zijkant van het toestel is gemonteerd. Deze Sea-King is het oog van de vloot aan boord van de Britse
vliegdekschepen en vervult meestal dezelfde taak als de E-2 Hawkeye bij de Amerikaanse marine doet.
Verder zit hier ook nog de Sea king ETS gebaseerd welke bedoeld is voor het trainen van de Sea King
vliegers.
Als laatste onderdeel van ons bezoek aan Culdrose mochten we een kijkje nemen op het dummy deck. The Royal
Naval School of Flight Deck Operations zorgt ervoor dat al het personeel dat vliegtuigen afhandeld wordt
getraind in het werken aan boord van een vliegdekschip. Het is dus de bedoeling dat al het personeel van
de Royal Navy en de RAF die aan boord van een vliegdekschip werken hier getraind worden. Het dummy deck
is eigenlijk niks anders dan een namaak vliegdek met dezelfde afmetingen als een echt vliegdek van een
van de Britse vliegdekschepen. Om heet scenario zo realistisch mogelijk te maken staan er op dit deck nog
een aantal Sea Harriers en helikopters waarmee getaxied kan worden over dit dek, hierdoor kunnen de studenten
dus onder realistische omstandigheden leren omgaan met het werk op een vliegdek. Wij mochten op dit dek
rondkijken en alles fotograferen wat er stond. Er stonden op dit deck verschillende Sea Harriers opgesteld
en een Sea king, ook mochten we in alle hangaars kijken waar deze kisten worden opgeslagen.
Nadat we op Culdrose klaar waren met het bezoek zouden we gezamenlijk no naar RNAS Predannack rijden wat
ongeveer 10 km van Culdrose vandaan ligt. Hier wordt het personeel van de brandweer opgeleid met betrekking
tot calamiteiten met vliegtuigen en helikopters. Op dit veld staan geen actieve eenheden, maar er staan wel
veel oude vliegtuigen die gebruikt worden bij oefeningen. Wij mochten op deze locatie dan ook alle oude
vliegtuigen en helikopters fotograferen welke in de dispersals stonden opgesteld van dit oude bommenwerper
veld uit de tweede wereld oorlog. Hier stonden vliegtuigen van verschillende types zoals onder andere de
Harrier GR3, Wessex, Canberra en de Domini. Na dit korte bezoekje aan dit oefenveld was het dan echt voorbij
met het bezoek aan het grootste Navy veld van het Verenigd Koninkrijk.
Rond de klok van 2 uur in de middag ging ik weg van RNAS Culdrose en was mijn Engeland trip van dit jaar in
principe voorbij. Ik zou vanuit Culdrose de lange rit van ruim 6 uur maken naar dover om daar met de boot
weer naar Frankrijk te varen. Culdrose was achteraf gezien een enorm veld waar zeer veel vliegtuigen en
helikopters staan van de Royal Navy en ik heb me dan dus ook uitmuntend vermaakt op deze mooie basis. Door
dit bezoek heb ik dan ook een heel ander beeld gekregen van de Britse marine dan ik voorheen had omdat dit
de eerste keer was voor mij dat ik een Royal Navy veld had bezocht. De grote conclusie van mijn hele reis
door het verenigde Koninkrijk is dan ook dat het een groot succes na het andere was en dat ik van alle Britse
krijgsmacht onderdelen een goed beeld heb gekregen met veel mooie foto's.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|