|
|
|
|
Afscheid van een Icoon; Wittmund, 28 – 29 juni 2013
Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Sinds de introductie van de F-4F Phantom in 1973, heeft het toestel ondertussen een grootse reputatie opgebouwd van
meer dan 40 jaar. Dit jaar komt er een einde aan deze reeks. De Duitse Luftwaffe zwaait het toestel daarom uit tijdens
de Phantom Pharewell op de Noord-Duitse vliegbasis Wittmund op 28 en 29 juni.
De Phantom heeft ondertussen een imposante carrière achter de rug. Maar net als voor andere vliegtuigen geldt, komt er
ook een einde aan de levensduur van de Phantom. In de jaren 90 is door een Europees consortium de EF2000 Eurofighter
ontwikkeld. De Phantom heeft in Duitsland ondertussen een reputatie van ruim 30 jaar opgebouwd toen werd aangekondigd
dat de EF2000 het toestel ging vervangen. Het toestel is een multi-role gevechtsvliegtuig dat ontworpen en gebouwd is
door een consortium van drie bedrijven, namelijk: EADS, Alenia Aeronautica en BAE Systems. Deze bedrijven werken samen
via de holding Eurofighter GmbH, dat werd opgericht in 1986. In april 1986, rolde de eerste European Aircraft Program
EAP uit de fabriekshal van Warton. De EAP vloog voor het eerst op 6 augustus 1986. De EAP leek erg veel op de hedendaagse
Eurofighter. De in München gevestigde Eurofighter Jagdflugzeug GmbH werd in 1986 opgericht om de ontwikkeling van het
project te beheren. Het vliegtuig stond bekend als Eurofighter EFA in de jaren 80 tot het werd omgedoopt tot EF2000
in 1992. De eerste vlucht van het Eurofighter prototype vond plaats op 27 maart 1994. In de 10 jaar na de eerste vlucht
werden er tal van testen gedaan met de EF2000 Eurofighter. Het eerste squadron dat zou worden uitgerust met de Eurofighter
was JG-73. De eenheid nam aan het einde van 2002 afscheid van zijn laatste Phantoms en ontving aan het begin van 2003 de
eerste Eurofighters. De Phantoms van JG-72 worden vanaf 1 februari 2002 in gedeeld bij het Fluglehrzentrum op
Rheine-Hopsten. De eenheid zou de training van de Phantom bemanningen voor zijn rekening gaan nemen. Uiteindelijk wordt
de eenheid op 15 december 2005 opgeheven.
Nadat Laage over was gegaan op de Eurofighter, duurde het nog minimaal tot 2008 voordat het volgende vliegveld
overschakelde naar dit type. JG-74 op Neuburg was in maart 2008 de tweede eenheid die overstapte op de Eurofighter.
De Phantoms van Neuburg werden in 2008 overgevlogen naar Wittmund en ingedeeld bij JG-71 totdat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de air frames aan hun maximale vlieguren zaten. De Phantoms werden op dat mo- ment al in grote aantallen gescrapped
op Jever dat naast Wittmund ligt. Op 28 en 29 juni 2013 stond de afscheidsceremonie van de F-4F Phantom in de agenda.
De Luftwaffe organiseerde op de Noord-Duitse vliegbasis Wittmund een spottersdag op vrijdag 28 juni en een publiekelijk
toegankelijke dag op zaterdag 29 juni. De Phantom heeft door de jaren heen de reputatie van “all-time favorite aircraft”
binnen de spottersgemeenschap opgebouwd. Het toestel heeft binnen de gemeenschap van luchtvaartenthousiastelingen een
cult status gekregen vanaf het begin van de jaren 90. Teksten als “Phantom Forever” en “Legends Never Die” komt men
dan ook regelmatig tegen op diverse luchtvaartfora en merchandise. Dit enthousiaste is ook overgeslagen op de mensen
die bij de Luftwaffe dagelijks met de Phantom werken. Het grondpersoneel en ook vooral de vliegers tonen met trots
dat zij met dit legendarische vliegtuig werken. Het mag duidelijk zijn dat het afscheid van de Phantom bij de Luftwaffe
is genomen met de nodige emotie bij zowel het personeel als de luchtvaartenthousiastelingen.
Tijdens de spottersdag op 28 juni konden de vliegtuigspotters de Phantoms voor de laatste keer van dichtbij bekijken
en fotograferen. Voor de Phantom Pharewell had de Duitse luchtmacht ook diverse andere eenheden uit Duitsland en enkele
andere landen uitgenodigd. Zo waren er onder andere diverse Tornado’s uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk aanwezig
op Wittmund. Ook stonden er diverse helikopters zoals de CH-53 Stallion en de Bo-105 Bölkow op de static lijn. Speciaal
voor het Phantom Pharewell evenement had de Duitse luchtmacht 4 Phantoms in een speciaal kleurenschema gespoten. De
eerste Phantom “38+33” was gespoten in het groen met grijze retro kleurenschema uit de jaren 70 en 80. De tweede
Phantom “38+10” was gespoten in het kleurenschema dat de Phantoms aan eht einde van de jaren 80 en de jaren 90
hadden. De “37+15” was gespoten in een afscheidsschema van WTD-61, dat gestationeerd is op Manching-Ingolstadt. De
laatste Phantom “37+01” was is een blauw met gouden schema gespoten en droeg de tekst “First In Last Out”. Deze Phantom
was in 1973 het eerste toestel dat de Luftwaffe ontving van eht type F-4F.
Op zaterdag 29 juni werd de officiële afscheidsceremonie gehouden. Tijdens deze ceremonie zouden de 4 gekleurde
Phantoms opstijgen. Helaas ging tijdens het opstarten van de “38+33” iets mis waardoor de vlieger snel een vervangend
toestel moest nemen. De 4 toestellen taxieden voor het publiek langs om vervolgens via de startbaan terug te taxiën.
Er waren op dit evenement ruim 130.000 toeschouwers afgekomen van over de hele wereld. Na een spectaculaire take-off
groepeerden de toestellen zich om vervolgens een aantal flight passes te maken over het vliegveld. Met lange zwarte
rookslierten achter zich, passeerden de 4 Phantoms het publiek. Bij de tweede pass verlieten 2 toestellen de formatie
om vervolgens plaats te maken voor de Eurofighter die zich bij de overige 2 Phantoms voegde. Na een flightpass kwamen
beide Eurofighters van JBG-31 binnen op Wittmund en werden de toestellen verwel- komd als de vervanger van de F-4.
Een detachement van JBG-31 vanaf nu op Wittmund worden gestationeerd met 10 EF2000 Eurofighters. Het is de bedoeling
dat dit uiteindelijk 20 vliegtuigen worden. JG-71 werd na de afscheidsceremonie opge- heven, de traditie van “Richthofen”
wordt overgenomen door JBG-31 onder het motto “Hand in Hand”. Deze tekst stond of afgebeeld op de Eurofighter van JBG-31
die sym- bolisch zijn intrede deed op Wittmund. Met een traan en lach werd er afscheid genomen van een vliegtuig dat
ondertussen een legende in de luchtvaart is gewor- den. De Phantom zouden na de Phantom Pharewell worden overgevlogen
naar Jever waar de toestellen gescrapt worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|