|
|
|
|
Magyar Légierő; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013
Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
De Hongaarse luchtmacht heeft op dit moment nog 3 operationele vliegvelden in gebruik, namelijk: Pápa, Kecskemét en Szolnok.
De hoogtijdagen van de Hongaarse luchtmacht was tijdens de Koude-oorlog toen het land over een grote vloot moderne vliegtuigen
beschikte. Ook stonden er veel Sovjet vliegtuigen in het land.
In de begin jaren van de luchtvaart, was Hongarije nog een deel van het Oostenrijks-Hongaars koninkrijk. De hele kleine
luchtmacht van Hongarije werd opgericht uit vliegtuigen die na de val van het koninkrijk waren achtergebleven in het land.
De Hongaarse Rode Luchtmacht had slecht een kort bestaan omdat al snel de Hongaarse Sovjet Republiek werd gesticht.
Hongarije mocht door de overeenkomst van Trianon in 1920 geen eigen militaire vliegtuigen bezitten. Toch werden er in het
geheim diverse vliegtuigen operationeel gehouden bij diverse vliegclubs in het land. Pas in 1938 werd er al resultaat van
de Bled overeenkomst het bestaan van de Koninklijke Hongaarse luchtmacht (Magyar Királyi Honvéd Légierő (MKHL) bekend gemaakt.
Deze lucht- macht die deel was van de landmacht van Hongarije werd erkend en kon dus blijven bestaan. In 1939 werd de
luchtmacht van het land een onafhankelijk legeronderdeel. De luchtmacht van Hongarije raakte al snel in gevecht met die
van Slowakije en er werden ook aan de Roemeense grens gevechten gehouden. In april 1941, werd met de hulp van Duitsland
Joegoslavië ingenomen en al snel werd ook de oorlog verklaard aan de Sovjet-Unie. Een van deze divisies was het Air Defense
Corps dat de verdediging van het land moest garanderen. In 1942 werd een van de brigades van de Hongaren een deel van de
Duitse Luftwaffe. Pas aan het einde van 1944 koos de Hongaarse regering ervoor om niet meer aan de kant van de Duitsers te
staan en werd er aangesloten bij de Sovjet legers die naderden.
Na de tweede Wereldoorlog was Hongarije afhankelijk van de steun van de Sovjet-Unie. De Sovjet regering probeerde in 1956
de Hongaarse revolutie te onderdrukken. De Hongaren maakten geen schijn van kans tegen de Sovjets en al snel werd de
hele Hongaarse luchtmacht ontdaan van zijn vliegtuigen. Vanaf 1959 was Hongarije weer een stabiel land en kon hierdoor
ook de luchtmacht weer volwaardig worden uitgerust. De Hongaarse luchtmacht beschikte al snel over veel MiG-15’s aan het
einde van de
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jaren 50. Veel van deze toestellen werden half jaren 60 vervangen door de moderne MiG-21 Fishbed. Na de val van de
Sovjet-Unie bleven er 7 vliegvelden over die door de Hongaren werden gebruikt. Deze 7 vliegvelden/eenheden, waren het:
59. "Szent- györgyi Dezso" Harcászati Repülo Ezred, HRE op Kecskemét met 2 MiG-21 squadrons, 47. "Stromfeld Aurél"
Harcászati Repülo Ezred op Pápa met 1 MiG-21 squadron en 1 MiG-23 Squadron, 31. "Kapos" Harcászati Repülo Ezred at
Taszár, met 2 squadrons met MiG-21 en squadron met Su-22, 89. "Szolnok" Vegyes Szállito Repülo Ezred op Szolnok met
1 An-26 squadron en 1 Mi-8 squadron, 93. "Vitéz Háry László" Vegyes Repülo Osztály, VRO op Tököl met 2 An-24’s & 4
L-410’s & 4 Zlin-43’s, 87. "Bakony" Hercihelikopter Ezred op Szentkirályszabadja met 4 squadrons waarvan1 met Mi-8
en 2 met Mi-24 en 1 met Mi-17 en tot slot het "Asbóth Oszkár" Helicopter Regiment op Börgönd met de Mi-2.
Tijdens de Koude oorlog was Hongarije een van de landen die lid was van het War- schaupact in Oost-Europa. Hongarije
was deel van het Zuidelijke leger van de Oost-Europese Sovjet legers. Het belangrijkste regiment was het 11th Guards
Fighter Aviation Division. Deze divisie bestond uit 3 regimenten, namelijk: 5th Guards Fighter Aviation Regiment op
Sármellék, 14th Guards Fighter Aviation Regiment op Kish- kunlatshaza en 515th Fighter Aviation Regiment op Tekel.
Alle regimenten vlogen eerst met de MiG-21 en later met de MiG-29, de eenheid is opgeheven in juni 1991. Op Debrecen
in het oosten van het land stonden 294th independent Helicopter Squadron for Electronic Warfare en het 727th Guards
Bomber Aviation Regiment gestationeerd met de Mi-8 en de Su-24 Fencer. Deze eenheden zijn in 1992 een deel van de
Oekraïense luchtmacht geworden. Het 201st independent Mixed Aviation Squadron stond op Tekel gestationeerd en is
in 1992 deel geworden van de Kazakse luchtmacht in Kazachstan. Op de vliegbasis Kunmadarash in het oosten van het
land stonden het 1st Guards Fighter-Bomber Aviation Regiment en het 328th Guards Reconnaissance Aviation Regiment
gestationeerd met de MiG-27 Flogger en Su-24 Fencer. Tot slot, stond op Kalocsa in het zuiden van het land het 396th
Guards Helicopter Regiment gestationeerd dat met de Mi-8 vloog. Uiteindelijk zijn alle eenheden teruggetrokken uit
het land in 1992 naar de ex Sovjet staten.
De Hongaarse vliegbasis Pápa AFB is tegenwoordig de thuisbasis van de NATO C-17 vloot. Deze vliegbasis ligt in het
noordwesten van het land bij de stad Pápa. Het vliegveld is in 1936 gebouwd en werd tijdens de Tweede Wereldoorlog
door de Duitsers gebruikt. Tijdens de Koude Oorlog werd dit vliegveld gebruikt door de Sovjet luchtmacht van 1945
tot en met 1962. Het vliegveld van Pápa was de thuisbasis van een van de MiG-15 eenheden van de Sovjet luchtmacht.
Vanaf 1 juli 2001, werd Pápa Air Base officieel weer in gebruik genomen door de Hongaarse luchtmacht. Pas op 27
juli 2009 werd het veld officieel in operationeel gebruik genomen door het multinationale Strategic Airlift
Capability consortium. Op vliegbasis Pápa in Hongarije is tegenwoordig de Heavy Airlift Wing (HAW) gestationeerd.
De HAW heeft 3 Boeing C-17A Globemaster III transport vliegtuigen in gebruikt en wordt beheerd door 12 NATO landen.
Het internationale samenwerkingsverband, bestaat uit: Bulgarije, Estland, Finland, Hongarije, Litouwen, Nederland,
Noorwegen, Polen, Roemenië, Slovenië, de Verenigde Staten en Zweden. De luchtmachten van deze landen kunnen
vlieguren met deze C-17’s inkopen om hun zware transportaken mee te vervullen. Op deze manier blijven voor alle
partners de kosten voor dergelijke vliegtuigen laag en profiteren zij allemaal maximaal van de beschikbare
transportcapaciteit. Het personeel van de wing op Pápa is internationaal en vertegenwoordigd alle partnerlanden.
De 3 Hongaarse C-17’s van de HAW maken deel uit van het EATC (European Air Transport Command).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|