|
|
|
|
86. Helikopterezred; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013
Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Szolnok is de enige helikopterbasis in Hongarije. Op deze basis staan de Mi-8, Mi-17 transporthelikopters en Mi-24
aanvalshelikopters gestationeerd. Ook staan de Yak-52 trainers op deze basis gestationeerd. Deze kleine vliegtuigen
worden ingezet voor de opleiding van de nieuwe Hongaarse luchtmacht vliegers.
Het 1. Transport Helicopter Battalion (1. Szállitó Helikopter Zászlóalj) is gestationeerd op Szolnok en vliegt
tegenwoordig met de Mil Mi-8T “Hip en de Mil Mi-17N “Hip”. De helikopters van deze eenheid worden allemaal ingezet
voor transport van goederen en manschappen. De helikopters worden ook ingezet voor SAR taken in het land, aangezien
het land geen kustlijn heeft is deze taak wel beperkt. De eerste Mi-8 helikopters kwamen in dienst van de luchtmacht
in de jaren 60 teer vervanging van de Mil-Mi-1 en Mil Mi-4 helikopters. De Mi-8 vloog voor het eerst en was in de Sovjet-Unie
ontworpen om de meest afgelegen gebieden onder harde weersomstandigheden te kunnen bereiken. Ondanks de leeftijd van het
toestel zijn er wereldwijd nog erg veel in gebruik. De Hongaarse luchtmacht heef top dit moment nog 17 Mi-8 helikopters
in gebruik. De Hongaarse luchtmacht heeft sinds het begin van de jaren 60 in totaal 60 Mi-8 helikopters ontvangen.
Tegenwoordig zijn er nog 17 toestellen in dienst van de luchtmacht. De Mi-8 helikopters hebben altijd bij het 7. “Bakony”
Helikopter Regiment (87. "Bakony" Hercihelikopter Ezred) op vliegbasis Szentkirályszabadja. Gevlogen en zijn sinds de val
van de Sovjet-Unie gestationeerd op Szolnok. Er zijn tegenwoordig nog 17 Mi-8T “Hip” helikopters in dienst van de luchtmacht
die allemaal op Szolnok staan. In 2011 zijn er 2 Mi-8T’s door de Finse luchtmacht gedoneerd aan de Hon- gaarse luchtmacht.
Door de jaren heen zijn er veel helikopters verkocht aan landen als Peru en Ethiopië. Ook staan er veel helikopter in storage
op Hongaarse vliegvelden.
Naast de grote vloot Mi-8 helikopters, heft de Hongaarse luchtmacht ook nog 7 Mi-17 “Hip helikopters in dienst. Deze
toestellen zijn allemaal nog in operationele dienst en staan ook op Szolnok gestationeerd. De Mi-17 is de doorontwikkelde
variant van de Mi-8. De eerste Mi-17’s werden in de Sovjet-Unie in 1977 in gebruik genomen. Het toestel lijkt erg veel op
de Mi-8, het enige grote verschil is de staartrotor. Bij de Mi-8 zit de staartrotor aan de rechterkant en bij de Mi-17 zit
deze aan de linkerkant van de
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
staartboom. De Mi-17 heeft een modernere cockpit en het toestel heeft meer laadvermogen dan de Mi-8. De Mi-17 is net
als de Mi-8 een toestel dat veel is geëxporteerd naar het buitenland en wereldwijd vliegen er nog steeds erg veel rond.
De Mi-17 is een veelzijdige helikopter die naast de gewone transporttaken ook ingezet wordt voor commandoacties. Er zijn
2 Mi-17’s omgebouwd tot mi-17N, deze toestellen hebben extra night vision goggles en FLIR pods aan boord voor speciale
acties. Vaak worden bij commando operaties de vrachtdeuren aan de achterkant van de Mi-17 verwijderd zodat militairen
gemakkelijk snel het toestel kunnen verlaten tijdens acties. Hoeveel helikopters er van de Mi-8 en Mi-17 vloot blijven
vliegen in de toekomst is onduidelijk. Veel helikopters zijn op papier nog operationeel maar maken erg weinig vlieguren
door gebrek aan geld. Wel is duidelijk dat de Mi-8 en Mi-17 helikopters de belangrijkste rol spelen binnen de Hongaarse
moderne helikoptervloot.
Op de Hongaarse vliegbasis Szolnok, staat het 2. Combat Helicopter Battalion (2. Harci Helikopter Zászlóalj) gestationeerd.
Deze eenheid is operationeel met de Russisch gebouwde Mil Mi-24 “Hind” aanvalshelikopter. De Mi-24 kwam aan het begin van
de jaren 80 in dienst van de Hongaarse luchtmacht en was een grote verbetering ten aanzien van de toenmalige helikoptervloot.
De Hongaren beschikte voorheen alleen over de Mi-2, de Mi-24 was dus een verzwaring van de capaciteit. De luchtmacht ontving
in deze periode ruim 30 Mi-24D helikopters. Voor het eerst beschikte de Hongaarse luchtmacht over een zwaar bewapende
helikopter. Toen de helikopters in dienst kwamen, werden e ingedeeld bij het 87. “Bakony” Helikopter Regiment (87. "Bakony"
Hercihelikopter Ezred) op vliegbasis Szentkirályszabadja. Na de val van de Sovjet-Unie warden de Mi-24 helikopters heringedeeld
bij het 86. Helikopter Wing op Szolnok waar ze tegenwoordig nog steeds staan. De vloot werd met 20 helikopters aanzienlijk
vergroot in 1995 toen er 20 ex Oost-Duitse Mi-24 helikopters werden gekocht. Deze serie bestond uit 12 Mi-24D en 8 Mi-24P
helikopters. De helikopters waren in Oost-Duitsland overbodig geworden door de hereniging van het land, Hongarije kon ze
toen relatief goedkoop overnemen. Tegenwoordig zijn er nog maar 7 Mi-24 helikopters operationeel in Hongarije. Deze 7
helikopters staan op dit moment stil door een gebrek aan geld. Het is nog maar de vraag of ze überhaupt nog ooit zullen
vliegen in Hongaarse dienst. De overige helikopters staan allemaal in storage of zijn preserved.
Het 4. Training Squadron (4. Kiképzö Repülö Század) is de eenheid die binnen de Hongaarse luchtmacht verantwoordelijk is
voor de elementaire vliegeropleiding van de piloten. De eenheid is voor die taak uitgerust met de Russische Yak-52. Dit
lichte vliegtuig is sinds 1994 in gebruik bij de Hongaarse luchtmacht. Er werden in dat jaar 12 vliegtuigen gekocht van
het Roemeense Aero Star. De toestellen waren nieuw en kwamen rechtstreeks uit de fabriek toen ze geleverd werden. De
Yak-52 werd in de jaren 70 ontwikkeld en werd vooral door het Russische DOSAAF gebruikt voor de opleiding van vliegers.
Er zijn wereldwijd ruim 1800 Yak-52 in gebruik bij diverse luchtmachten en vliegclubs. Tegenwoordig heft de Hongaarse
luchtmacht nog 7 van Yak-52 vliegtuigen in dienst die allemaal voor de elementaire training worden ingezet. De Yak-52
is een vleigtuig dat zich gemakkelijk laat besturen waardoor het een ideaal toestel is voor het trainen van vliegers.
De vliegers leren met de Yak-52 hoe ze basis manoeuvres moeten uitvoeren en hoe je moet opstijgen en landen. Ook leren
ze aspecten zoals formatievliegen en navigeren. Wanneer de vliegers hun training hebben voltooid, zullen ze naar de
helikopter of gevechtsvliegtuig opleiding gaan. Na de vervolgopleiding zullen de vliegers bij de operationele eenheden
worden ingedeeld op Kecskemét of Szolnok.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|