|
|
|
Jaaroverzicht 2013
Het jaar 2013 begon in maart met een uitstekende trip naar Zwitserland. In Zwitserland werden bijna alle velden bezocht
en werden er fantastische foto’s gemaakt. Na een bezoek aan Frisian Flag op Leeuwarden en een bezoek aan Beauvechain, werd
op Volkel het 100 jarige bestaan van de militaire luchtvaart in Nederland gevierd. Dit bleek achteraf een fantastisch
evenement te zijn met veel verrassende vliegtuigen. In 2013 werd er ook afscheid genomen van de Phantom op Wittmund. Ook
werd er voor het eerst een trip gemaakt naar Hongarije. De show op Kecskemét was fantastisch. Het jaar werd
afgesloten met de reis van het jaar naar de Baltische staten.
|
|
|
|
|
|
|
Fliegerstaffel 18 “Panthers”
De Zwitserse Luchtmacht, deel 1; Sion, 18 maart 2013
Op de Zwitserse vliegbasis Sion staan geen vliegtuigen gestatio- neerd. Slechts een paar keer per jaar wordt
Fliegergeschwader 14 op deze basis gestationeerd. Fliegerstaffel 18 is een van de twee eenhe-den die deel uitmaken
van dit geschwader. Fliegerstaffel 18 is uitge- rust met de McDonnell Douglas F-A/18 Hornet. Fliegerstaffel 18 staat
normaal gesproken als tweede F/A-18 eenheid gestationeerd op Payerne. De eerste F/A-18’s werden in 1996 geleverd.
Fliegerstaffel 18 was in 1997 de tweede Zwitserse eenheid die de Hornet ontving.
|
|
|
|
Fliegerstaffel 19
De Zwitserse Luchtmacht, deel 2; Sion, 18 maart 2013
Het tweede staffel dat deel uitmaakt van Fliegergeschwader 14 is Flie- gerstaffel 19. Deze eenheid is een van de
Zwitserse militie-eenheden en bestaat bijna volledig uit reservisten. De eenheid is uitgerust met de Northrop F-5E
Tiger. De eenheid staat enkele keren per jaar gesta- tioneerd op Sion in het zuiden van het land. Fliegerstaffel 19
is een van de oudere eenheden van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is in het leven geroepen toen het Duitse leger
in de jaren 30 steeds sterker werd. De eenheid is normaliter gestationeerd op Payerne.
|
|
|
|
|
|
|
|
Fliegerstaffel 17 “Falcons”
De Zwitserse Luchtmacht, deel 3; Payerne, 19 maart 2013
Fliegerstaffel 17 is een van de twee staffels dat deel uitmaakt van Flie- gergeschwader 11. Deze eenheid staat op de
Zwitserse vliegbasis Payerne gestationeerd. Deze vliegbasis ligt in het westen van Zwit- serland en is de grootste
vliegbasis van het land. Fliegerstaffel 17 is uitgerust met de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Na 28 jaar ge- vlogen te
hebben met de Mirage III, werd Fliegerstaffel 17 in septem- ber 1995 de eerste eenheid die zou overstappen naar de
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. De F/A-18 is een multi-role gevechtsvliegtuig
|
|
|
|
Lufttransportstaffel 5
De Zwitserse Luchtmacht, deel 4; Payerne, 19 maart 2013
Het derde geschwader dat op Payerne gestationeerd staat is het Luft- transportgeschwader 1. Deze eenheid bestaat
uit twee staffels. Luft- transportstaffel 5 is de tweede eenheid na Lufttransportstaffel 1. De eenheid is uitgerust
met drie helikoptertypes, namelijk: De AS332 Super Puma, de AS532 Cougar en de EC635. De eenheid heeft een hangaar
complex aan de noordzijde van de basis naast de verkeers- toren van het vliegveld. De eenheid bestaat voor een deel
uit beroeps- vliegers en voor een deel uit parttime militievliegers.
|
|
|
|
|
|
|
|
Instrumentenflugstaffel 14
De Zwitserse Luchtmacht, deel 5; Payerne, 19 maart 2013
Op de Zwitserse vliegbasis Emmen staat het Instrumentenflugstaffel 14 gestationeerd. De eenheid is met de Pilatus
NCPC-7 uitgerust. Instrumentenflugstaffel 14 is een deel van de gevorderde vliegeroplei- ding van de Zwitserse
luchtmacht. De eenheid had een klein deta- chement op de vliegbasis Payerne staan in week 12. Wanneer een rekruut
van de Zwitserse luchtmacht wordt aangenomen als vlieger bij de Zwitserse luchtmacht, dan zal het eerste toestel
waarmee hij of zij te maken krijgt de Zwitserse Pilatus PC-7 Turbo Trainer zijn.
|
|
|
|
Fliegerstaffel 11 “Tigers”
De Zwitserse Luchtmacht, deel 6; Meiringen, 20 maart 2013
Fliegerstaffel 11 op de Zwitserse vliegbasis Meiringen is de "Tiger" eenheid van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid is
lid van de NATO Tiger Association. Dit is opmerkelijk, want Zwitserland is geen lid van de NATO. Fliegerstaffel 11 is
deel van Fliegergeschwader 13 en is uitgerust met de McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Fliegerstaffel 11 is sinds 2004
een volledig lid van de NATO Tiger Association. Ondanks dat Zwitserland geen NATO lidstaat is, is de eenheid wel
toegelaten tot deze organisatie omdat het een bevriend land is.
|
|
|
|
|
|
|
|
Pilotenschule 85
De Zwitserse Luchtmacht, deel 7; Meiringen, 21 maart 2013
De Pilotenschule 85 op de Zwitserse vliegbasis Emmen is de ele- mentaire vliegeropleiding van de Zwitserse luchtmacht.
De eenheid is uitgerust met 8 Pilatus PC-21’s. De toestellen zijn regelmatig te zien op diverse vliegvelden van de
luchtmacht. De toestellen maken dan veel touch and go’s om te oefenen met landen. In januari 2007, ont- ving Pilatus
een order van de Zwitserse luchtmacht voor de levering van zes PC-21’s. Pilatus ontving in 2010 een tweede order van
de Zwitserse luchtmacht voor de levering van nog eens twee vliegtuigen.
|
|
|
|
Lufttransportstaffel 6
De Zwitserse Luchtmacht, deel 8; Alpnach, 22 maart 2013
Op de Zwitserse vliegbasis Alpnach staat het Lufttransportgeschwa- der 2 gestationeerd. Lufttransportstaffel 6 is de
eerste van twee staf- fels dat deel uitmaakt van dit geschwader. Lufttransportstaffel 6 is uitgerust met drie typen
helikopters, namelijk: de AS332 Super Puma, de AS532 Cougar en de Eurocopter EC635. De helikopters die de eenheid
gebruikt, worden gedeeld in een poule die gedeeld wordt met alle helikoptereenheden in heel Zwitserland. Dit geld
voor alle heli- koptertypen die de Zwitserse luchtmacht in gebruik heeft.
|
|
|
|
|
|
|
|
Internationale Oefening Frisian Flag
De 4 Alternatieven voor de JSF; Leeuwarden, 23 april 2013
Nu de F-16 in de nadagen van zijn carrière zit is er besloten om de peperdure Joint Strike Fighter aan te schaffen.
Er zijn echter ook 4 aantal concurrenten beschikbaar. De 4 concurrenten, zijn: de Zweed- se Saab Gripen, De Franse
Dassault Rafale, de Europese Eurofighter en de Amerikaanse Boeing F/A-18 Super Hornet. Ondanks de politie- ke discussies,
lijkt de keuze voor de Amerikaanse Joint Strike Fighter een onafwendbare leuze. De Nederlandse luchtmacht beschikt al over
2 JSF testtoestellen in de Verenigde Staten voor acceptatietesten.
|
|
|
|
Les Diables Rouges
De Marchetti’s van de Rode Duivels; Beauvechain, 29 april 2013
De 4 Marchetti’s van de Rode Duivels uit België, zijn tegenwoordig een bekende verschijning op diverse airshows in
West-Europa. Elk jaar toeren de Rode Duivels door Europa waar zijn hun demo vliegen. De Rode Duivels zijn voor het
eerst opgericht in 1957 toen het team werd uitgerust met de Hawker Hunter. In 1965 wordt het aerobatics team de Rode
Duivels weer opgericht op de Belgische vliegbasis Brustem. De Rode Duivels zouden met het vernieuwde display team nu
jarenlang gaan vliegen met de Fouga CM170 Magister.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Bakermat van de Koninklijke Luchtmacht
100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 1; Volkel, 12 – 17 juni 2013
De Nederlandse militaire luchtvaart ontstond in 1910 toen er een luchtvaartafdeling van de Nederlandse strijdkrachten
werd opgericht. Vanaf 1913 werd vliegbasis Soesterberg in gebruik genomen. Deze vliegbasis wordt in de Nederlandse
luchtvaartgeschiedenis gezien als de bakermat van de Koninklijke Luchtmacht. In 1943 werd in Enge- land het no 322
Dutch Squadron opgericht. De eenheid werd meteen uitgerust met de Britse Supermarine Spitfire. De eenheid zou naast
het RAF roundel de Nederlandse oranje driehoek dragen.
|
|
|
|
Het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger
100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 2; Volkel, 12 – 17 juni 2013
De Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (ML-KNIL) heeft tijdens de en na de Tweede
Wereldoorlog een roerige tijd meegemaakt. Het ML-KNIL werd ingezet vanuit Australië en speel- de een belangrijke
rol bij de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog tijdens de 'Politionele Acties' eind jaren 40. Indonesië was na
deze acties onafhankelijk geworden van Nederland. De nieuwe onafhanke- lijke regering van Indonesië claimde
Nieuw-Guinea al vanaf het einde van de tweede Wereldoorlog, ook dit liep uit op een moeilijk conflict.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het Straaltijdperk & de Koude Oorlog
100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 3; Volkel, 12 – 17 juni 2013
Kort na de Tweede Wereldoorlog ontving de Nederlandse luchtmacht zijn eerste straaljagers. De Gloster Meteor was
het eerste toestel in een lange reeks straaljagers die tijdens de Koude Oorlog in het land zouden vliegen. Vanaf 1953 werd
de Koninklijke Luchtmacht voor het eerst een zelfstandig krijgsmachtdeel. Voor de luchtverdediging, be- schikte de
luchtmacht over het Commando Luchtverdediging met de F-104 Starfighter. Ook beschikte de luchtmacht over het Commando
Tactische Luchtstrijdkrachten met de NF-5 Freedom Fighter.
|
|
|
|
De Wereld Veranderd, een Nieuw Tijdperk
100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 4; Volkel, 12 – 17 juni 2013
Na de val van de Berlijnse muur zou er veel veranderen in Europa. De luchtmacht veranderd drastisch en er werd fors
geïnvesteerd in een tactische luchtmacht. De nieuwe tactische luchtmacht zou voor het eerst in actie komen tijdens
de oorlog in Bosnië en tijdens de bom- bardementen op Servië tijdens het Kosovo conflict. Op 24 maart 1999 tijdens
de eerste dag van operatie Allied Force, heeft de Nederlandse vlieger Peter Tankink van het no 322 Squadron van
Leeuwarden een Servische MiG-29 neergehaald met een AIM-120 AMRAAM raket.
|
|
|
|
|
|
|
|
Van Groep Lichte Vliegtuigen tot DHC
100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 5; Volkel, 12 – 17 juni 2013
In meer dan 60 jaar tijd is de Groep Lichte Vliegtuigen uitgegroeid tot het moderne Defensie Helikopter Commando.
In tegenstelling tot de begindagen van deze organisatie zijn de helikopters breed inzetbaar over de hele wereld.
Ht DHC bestaat uit de helikopter eenheden van de Koninklijke Luchtmacht (KLu), de Luchtmobiele Brigade (LMB) van
de Koninklijke Landmacht en de Marine Luchtvaartdienst (MLD) van de Koninklijke Marine. Verreweg de meeste DHC
helikopters staan op Gilze-Rijen, de rest op De-Kooy Den-Helder en Leeuwarden.
|
|
|
|
Koninklijke Luchtmacht: één Team, één Taak
100 Jaar Militaire Luchtvaart, deel 6; Volkel, 12 – 17 juni 2013
De moderne luchtmacht is een bedrijf dat beschikt over moderne veel vliegtuigen en helikopters. De Koninklijke
Luchtmacht is 24 uur per dag beschikbaar om air power te leveren in Nederland of tijdens een uitzending. In de
toekomst zal de luchtmacht drastisch inkrimpen en optreden als een compacte en flexibele luchtmacht. In 2002 toen
het contract voor de ontwikkeling van de JSF werd getekend, werd er uit- gegaan van 138 vliegtuigen, nu 10 jaar
later is dit aantal door finan- ciële tegenslagen in het programma terug gebracht naar 37 F-35's.
|
|
|
|
|
|
|
|
Introductie van de F-4 in Duitsland
Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 1; Wittmund, 28 – 29 juni 2013
De Duitse Luftwaffe is naast de USAF een van de grootste gebruikers geweest van de McDonnell Douglas F-4 Phantom II.
De Luftwaffe heeft 10 F-4E’s, 88 RF-4E’s en 175 F-4F’s in dienst gehad die tijdens de Koude Oorlog in West-Duitse
dienst waren. De Phantom heeft sindsdien een reputatie van ruim 40 jaar opgebouwd. De West Duitse Luftwaffe was pas
16 jaar oud toen de Phantom in 1971 in dienst kwam van de Luftwaffe. De Luftwaffe was een sterke luchtmacht die beschikte
over veel F-104G Starfighters en Aeritalia G-.91R’s.
|
|
|
|
De 4 Duitse F-4F Jagdgeschwaders
Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 2; Wittmund, 28 – 29 juni 2013
De Duitse Luftwaffe had door de jaren heen 4 operationele eenheden die met de F-4F hebben gevlogen. Deze eenheden, waren:
JG-71 op Wittmund, JG-72 op Rheine-Hopsten, JG-73 op Laage en JG-74 op Neuburg. JG-72 en JG-73 zijn van oorsprong
jachtbommenwerper eenheden en zijn voortgekomen uit JBG-35 en JBG-36. Op 29 juni 2013 was JG-71 de laatste eenheid die
in Duitsland afscheid nam van de Phantom. JG-71 werd met het uitfaseren van de Phantom opge- heven, omdat een detachement
van JBG-31 de taken overneemt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Afscheid van een Icoon
Phantom Pharewell, 1973 – 2013, deel 3; Wittmund, 28 – 29 juni 2013
Sinds de introductie van de F-4F Phantom in 1973, heeft het toestel ondertussen een grootse reputatie opgebouwd van
meer dan 40 jaar. Dit jaar komt er een einde aan deze reeks. De Duitse Luftwaffe zwaait het toestel daarom uit tijdens
de Phantom Pharewell op de Noord-Duitse vliegbasis Wittmund op 28 en 29 juni. Tijdens de spottersdag op 28 juni konden
de fans de Phantoms voor de laatste keer van dichtbij bekijken. De laatste Phantom “37+01” was is een blauw met gouden
schema gespoten en droeg de tekst “First In Last Out”.
|
|
|
|
Lufttransportgeschwader 63
De Tornado’s van AG-51 op Hohn; Hohn, 14 juli 2013
De Noord-Duitse vliegbasis Hohn is de thuisbasis van Lufttransport- geschwader 63 (LTG-63). De basis ligt in het noorden
van het land richting de Deense grens. LTG-63 is uitgerust met de C-160D Trans- all. Dit toestel zal binnen enkele jaren
worden vervangen door de Airbus A400M Atlas. Hohn zal bij de invoering van de Atlas uiteindelijk gesloten worden. In
juli en augustus van dit jaar, staan de Tornado’s van het nabijgelegen Schleswig-Jagel tijdelijk op Hohn gestationeerd,
omdat op hun eigen thuisbasis de startbaan wordt gerenoveerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Jagdgeschwader 73 "Steinhoff"
Het Eurofighter Leercentrum van Duitsland; Rostock-Laage, 15 juli 2013
Nadat JG-73 een lange tijd aan de West-Duitse zijde was gestatio- neerd, werd de eenheid in 1991 een militair symbool van
de here- niging van Duitsland. JG-73 werd als eerste eenheid uitgerust met zowel oosterse als westerse vliegtuigen. In
1997 ontving JG-73 de naam van Steinhoff om deze ace uit de oorlog te eren. Vanaf 2004 is JG-73 op Laage de eerste
Duitse eenheid die de nieuwe Europese EF2000 Eurofighter in ontvangst nam. Laage is een uitgebreid training centrum
geworden in Europa als het aankomt op de Eurofighter.
|
|
|
|
The Royal International Air Tattoo, deel 1
Maritieme Patrouille Vliegtuigen; RAF Fairford, 21 - 22 juli 2013
Tijdens de RIAT van 2013, stond het thema SkyGuardian centraal. Dit thema omvat observatie en patrouille vliegtuigen.
De geschiedenis van de maritieme patrouille vliegtuigen start tijdens de Eerste Wereld- oorlog. De Britse Royal Navy
was het eerste krijgsmachtdeel in de wereld die vliegtuigen van dit type in dienst zou nemen. De eerste
patrouillevliegtuigen, werden vooral ingezet tegen onderzeeboten van de vijand. Dit type vliegtuig zou zich door de
jaren heen ontwikkelen tot een onmisbaar instrument binnen het moderne marine bedrijf.
|
|
|
|
|
|
|
|
The Royal International Air Tattoo, deel 2
Airbourne Early Warning; RAF Fairford, 21 - 22 juli 2013
De moderne AEW vliegtuigen zijn een machtig wapen geworden als het aankomt op het verkrijgen van cruciale informatie
tijdens een con- flict. De ontwikkeling van AEW vliegtuigen tijdens de Tweede Wereld- oorlog toen de eerst radarsystemen
in vliegtuigen werden ingebouwd, tegenwoordig zijn ze onmisbaar geworden. Naast de E-2 Hawkeye, heft de Amerikaanse
regering ook de E-3 Sentry ontwikkeld. Er zijn wereldwijd ruim 65 vliegtuigen van dit type in dienst. De E-3 Sentry
ook bekend als de AWACS is gebaseerd op het Boeing 707 ontwerp.
|
|
|
|
The Royal International Air Tattoo, deel 3
Fotoverkenningsvliegtuigen; RAF Fairford, 21 - 22 juli 2013
Al zo lang als de luchtvaart bestaan worden er fotoverkenningsvluch- ten uitgevoerd. Luchtfoto’s leveren bijna altijd
cruciale informatie op over de troepenbewegingen van de vijand. Naast de strategische ver- kenningsvluchten, ontwikkelde
ook de conventionele fotoverkenning zich tijdens de Koude Oorlog. Tijdens de Vietnam Oorlog ontwikkel- de de tactische
fotoverkenning zich snel. Tegenwoordig wordt foto- verkenning vanuit de lucht door drones, ook wel UAV's genoemd, uit-
gevoerd om de risico’s van de vliegers tot een minimum te beperken.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 1
Magyar Légierő; Kecskemét, 2 - 5 Augustus 2013
De Hongaarse luchtmacht heeft op dit moment nog 3 operationele vliegvelden in gebruik, namelijk: Pápa, Kecskemét en
Szolnok. De hoogtijdagen van de Hongaarse luchtmacht was tijdens de Koude-oorlog toen het land over een grote vloot
moderne vliegtuigen be- schikte. Ook stonden er veel Sovjet vliegtuigen in het land. Tijdens de Koude oorlog was Hongarije
een van de landen die lid was van het Warschaupact in Oost-Europa. Hongarije was deel van het Zuidelijke leger van de
Oost-Europese Sovjet legers buiten de Sovjet-Unie.
|
|
|
|
Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 2
59. Harcászati Repülőbázis; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013
Het 59ste Tactische Wing (59. Harcászati Repülőbázis) is de enige wing in Hongarije dat nog over is en met
gevechtsvliegtuigen is uitgerust. De eenheid was voorheen uitgerust met de MiG-21 “Fish- bed” en later ook met
de MiG-29 “Fulcrum”. Tegenwoordig vliegt het 59 Wing met de moderne JAS-39 Gripen vanaf Kecskemét. De Hon- gaarse
luchtmacht heeft de beschikking over 12 single seat JAS-39C Gripens en 2 double seat JAS-39D Gripens. De Hongaarse
Gripens zijn tegenwoordig volledig op de NATO standaard gebracht.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kecskemét Nemzetközi Repülőnap, deel 3
86. Helikopterezred; Kecskemét, 2 - 5 augustus 2013
Szolnok is de enige helikopterbasis in Hongarije. Op deze basis staan de Mi-8, Mi-17 transporthelikopters en Mi-24
aanvalshelikopters gesta- tioneerd. Ook staan de Yak-52 trainers op deze basis gestationeerd. Deze kleine vliegtuigen
worden nu ingezet voor de opleiding van de nieuwe Hongaarse luchtmacht vliegers. Er staan op dit veld 3 eenhe- den
gestationeerd, namelijk: het 1. Transport Helicopter Battalion, het 2. Combat Helicopter Battalion en het 4. Training
Squadron. Deze eenheden vliegen met de Mi-8/17 "Hip", Mi-24 "Hind" en de Yak-52.
|
|
|
|
De Luchtmacht van Litouwen
De Baltische Staten, deel 1; Šiauliai-Zokniai, 9 september 2013
Na de val van de Sovjet-Unie, werd in 1992 de luchtmacht van Litou- wen opgericht. Met weinig financiële middelen is
het voor dit land altijd moeilijk geweest om een sterke luchtmacht te handhaven. De verde- diging van het land wordt
sinds 2004 door de NATO gehandhaafd doormiddel van de Baltic Air Policing missies. De luchtmacht van Li- touwen
(Lietuvos Karinės Oro Pajėgos) is de vliegende militaire tak van het Litouwse leger. Na de Litouwse onafhankelijkheid
in 1992 werd ook de Orde van het Kruis van Vytis weer in ere hersteld.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Luchtmacht van Litouwen
De Baltische Staten, deel 2; Nemirseta, 10 september 2013
Naast de kleine luchtmacht heeft Litouwen tot 2009 ook een vrijwil- ligersleger gehad die een kleine vloot aan
vliegtuigen tot zijn beschik- king had. Deze vliegtuigen werden uiteindelijk toegevoegd aan de luchtmacht. De Mi-8
“Hip” helikopters spelen in het land ook een be- langrijke rol op SAR gebied aan de Baltische kustlijn. De Mi-8
helikop- ters ingedeeld bij het Sraigtasparniu Eskadrile (Helikopter Squadron) op Šiauliai-Zokniai. De helikopters
staan continue stand-by op Nemir- seta aan de Baltische kust en op Kaunas-Aleksotas landinwaarts.
|
|
|
|
Het Lithuanian Aviation Museum
De Baltische Staten, deel 3; Kaunas-Aleksotas, 11 september 2013
Het Litouwse ministerie van cultuur opende het Litouwse Luchtvaart Museum op 19 februari 1990. Dit museum zit aan de
rand van het vliegveld Kaunas-Aleksotas. Het museum heeft ruim 43 vliegtuigen in zijn collectie. Het merendeel van de
ex militaire vliegtuigen staan bui- ten opgesteld omdat deze toestellen vaak wat groter zijn dan de ci- viele vliegtuigen
in de collectie. Het museum bevat vliegtuigen en heli- kopters die in de gehele geschiedenis van Litouwen voorkomen.
Ook de vliegtuigen van tijdens de Sovjet bezetting staan in dit museum.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Border Guard van Litouwen
De Baltische Staten, deel 4; Paluknys, 11 september 2013
Nadat Litouwen een lange tijd deel uitmaakte van de Sovjet-Unie, werd in 1992 de vliegende tak van de Litouwse Border
Guard opge- richt. De Litouwse Staats Border Guard Service (Valstybės Sienos Apsaugos Tarnyba) is een organisatie die
valt onder de verantwoorde- lijkheid van ministerie van binnenlandse zaken. De Border Guard is tegenwoordig uitgerust
met een aantal moderne patrouille helikopters zoals de lichte EC120 Kolibrie, de lichte EC135 en de middelzware EC145.
Tot slot heeft de Border Guard ook een Cessna Ce172.
|
|
|
|
Het Riga Aviation Museum
De Baltische Staten, deel 5; Riga Airport, 9 september 2013
In de afgelopen 40 jaar is het Riga Aviation Museum uitgegroeid tot een grote collectie. Vanaf 1997 werd het museum een
privé museum zonder de invloed van de Letse staat. Het museum heeft de grootste collectie Sovjet vliegtuigen van Europa.
Het museum zelf oogt romme- lig, want de vliegtuigen staan er erg dicht op elkaar en zijn lang niet al- tijd compleet.
Toch staan er bijzondere toestellen in de collectie waar veel andere musea jaloers op zijn. Enkele voorbeelden, zijn:
een MiG-25 “Foxbat”, veel MiG-21 “Fishbed's” en een T-22M2 “Backfire”.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Luchtmacht Letland
De Baltische Staten, deel 6; Lielvarde, 12 september 2013
De Letse Luchtmacht is de luchtvaarttak van de Letse Defensie. De eerste Letse eenheden werden opgericht in 1992 na de
onafhanke- lijkheid van de Sovjet-Unie. De luchtmacht is echter niet in staat om zijn eigen luchtverdediging te voeren,
daarom wordt dit door de NATO uitgevoerd onder de naam Baltic Air Policing. Riga-Spilve was in eer- ste instantie een
prima basis om de nieuwe luchtmacht op te baseren. In 1994 namen de Letten de voormalige Sovjet Basis Liel- varde in
gebruik als het nieruwe hoofdveld van de Letse Luchtmacht.
|
|
|
|
De Luchtmacht van Estland
De Baltische Staten, deel 7; Ämari, 13 september 2013
Sinds de onafhankelijkheid van de Sovjet-Unie, heeft Estland een kleine luchtmacht die volledig gebaseerd is op vliegbasis
Ämari in het noordwesten van het land. Het land is met slechts 2 L-39’s niet in staat zijn eigen luchtverdediging te voeren.
Estland is qua luchtverdediging afhankelijk van de NATO Baltic Air Policing. In totaal bestaat het huidige
personeelsbestand van de Estse luchtmacht uit ruim 210 mensen. Het was erg moeilijk om een nieuwe luchtmacht op te bouwen,
want de Sovjets hadden alle vliegvelden zwaar beschadigd.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Border Guard van Estland
De Baltische Staten, deel 8; Tallinn Airport, 13 september 2013
Sinds de oprichting van de Estse Border Guard in 1990, zijn er diverse vliegtuigen en helikopters in dienst genomen bij
de Border Guard Aviation Group (Piirivalve Lennusalk). De Border Guard is in de loop der jaren uitgegroeid tot een
moderne organisatie die de grenzen en landsbelangen van Estland bewaakt. Ook kreeg de Border Guard een Nationale SAR taak.
Voor het patrouilleren langs de grenzen en de SAR taak werd in februari 1993 de het vleigende onderdeel de National
Aviation Group (Riiklik Lennusalk) opgericht.
|
|
|
|
De Privé Collectie van Tartu
De Baltische Staten, deel 9; Tartu-Veskiorg, 13 september 2013
Het luchtvaartmuseum in Tartu in het zuid westen van Estland bevat een bijzondere collectie aan vliegtuigen en helikopters.
De vliegtuigen die in dit museum staan zijn namelijk erg goed onderhouden en zien er als operationele vliegtuigen uit.
Enkele highlights die in het museum staan, zijn: de Oekraïense Su-24 Fencer, de Poolse MiG-21bis, de Zwitserse Mirage
IIIRS en de Oekraïense MiG-23 Flogger. Bezoekers kunnen dit museum alleen bezoeken op afspraak, want de collectie is in
principe een privé bezit van de eigenaar van dit prachtige museum.
|
|
|
|
|
|
|
|
Basistraining met EPAA 00.315
Trainingsvluchten op Cognac; Cognac, 21 november 2013
Op de Franse vliegbasis Cognac-Châteaubernard staat de opleidings- eenheid EPAA 00.315 gestationeerd. De afkorting EPAA
staat voor Ecole de Pilotage et de Navigation de l'Armée de l'Air, vertaald be- tekend dit vliegschool voor elementaire
opleiding en navigatie van de Franse luchtmacht. De eenheid is uitgerust met de Duitse Grob120 voor de elementaire
opleiding en de Franse Aerospatiale TB30 Epsilon voor navigatie en gevorderde training. Cognac is de eerste
training waar de vliegers starten voordat zijn hun training elders vervolgen.
|
|
|
|
Het laatste Mirage F1 Schietkamp
Campagne de Tir, deel 1; Cazaux, 22 november 2013
In de derde week van november 2013, werden de laatste operationele Mirage F1 gevechtsvliegtuigen van de Franse luchtmacht
voor de laat- ste keer op schietkamp gestuurd. Tijdens deze laatste Campagne de Tir op de Franse vliegbasis Cazaux werd er
getraind met live wapens tijdens de media dag rondom deze gebeurtenis. Er zijn 20 Mirage F1’s in dienst die gebruikt worden
voor verkenning en bombardementen. Deze campagne is bedoeld om de piloten te kwalificeren voor het wer- pen van echte bommen
om ze voor te bereiden op eventuele inzet.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het laatste Mirage F1 Schietkamp
Campagne de Tir, deel 2; Cazaux, 22 november 2013
Tijdens de Campagne de Tir op Cazaux werden de Mirage F1 vliegtui- gen uitgerust met enkele Mk82 ongeleide bommen en GBU-12
laser- geleide bommen. De toestellen zouden deze live wapens droppen op oefendoelen op de Captieux Range. Deze grote
schietrange ligt op een afstand van ongeveer 100km van Cazaux vandaan. De debriefing wordt uitgevoerd met visualisatie op
een computer op basis van de opname van vluchtparameters op de HUD van de F1CR. Er wordt gekeken of de vlieger zijn doel
heeft geraakt volgens de procedures.
|
|
|
|
|